Prolećna izložba ULUS-a pod nazivom NEVIDLJIVI PORTRET
Prolećna izložba ULUS-a pod nazivom NEVIDLJIVI PORTRET koja se razvijala od 13. maja u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” na Malom Kalemegdanu broj 1, kroz učešće svih selektovanih umetnika, u subotu 22. maja u periodu od 15-21 sat biće u potpunosti postavljena, posle čega će ostati otvorena za javnost do 4. juna.
Izložba je organizovana u mraku ili polumraku, svakako u vanrednim okolnostima posle požara u Paviljonu, a pre njegove rekonstrukcije. Umetnici su bili pozvani da odgovore na krajnje jedinstvene tehničke mogućnosti izložbenog prostora, kao i da kroz proces zajedničkog postavljanja izložbe i uspostavljanjem odnosa između radova formiraju njen krajnji ishod. Participativnim pristupom organizaciji izložbi, sam proces postavke postao je uključen u koncept izložbe čime je izložba postala događajna, a publika je mogla uživo da je prati i u njoj sudeluje. U periodu od 13. do 21. maja umetnici, publika i organizatori su se svakog dana od 16 do 18 sati okupljali da prave zajedničku postavku bez unapred zacrtanih pozicija, bez najboljih ili najgorih mesta za radove, bez diskrecionih ovlašćenja i bez tuđih imperativa. Time je izložba postala predmet dijaloga i kreiranih odnosa, a svakako i prilika da se zajednički razmatraju relacije koje se prave u prostoru umetničke produkcije i da se ispita kako vidimo sebe u tom prostoru i kako vidimo jedni druge.
Iako deluje ogledno, ova situacija je došla iz nužnosti da se preispitaju postojeći, nasleđeni i budući oblici proizvodnje, izvođenja i organizacije same izložbe, izložbenog prostora i šire institucionalne strukture koja Prolećnu izložbu čini mogućom.
Prolećna izložba 2021. je tragala za rešenjima kojima će se prevazići ekskluzivnost i visoka selektivnost sa jedne strane i utopijski koncept participativnosti sa druge. Prevazilaženje ovakvih binarnosti na Prolećnoj izložbi 2021 ispitano je kroz teorijski koncept prefigurativne prakse.
„U političkoj teoriji, prefiguracija se pojavila kao okvir analize 1960-ih, kako bi se shvatili novi načini izvođenja političkog koji su generisani društvenim pokretima. Prefiguracija se u savremenoj teoriji odnosi na afektivno usmeravanje imaginacije i dopuštanje njene kontaminacije nedovoljno struktuiranim konceptima. Prefigurativna praksa je zasnovana na zamišljanju i simbolizovanju onih odnosa koje bi želela da implementira, na takav način da oni nisu samo predviđeni u budućnosti već i delimično izvedeni, ostvareni. Jednostavnije rečeno, prefigurativno se odnosi na zamišljanje izvan sadašnjosti i specifičnu vrstu aktivnosti koja ne računa na linearnu temporalnost prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. U datim društveno-istorijskim okolnostima, prefigurativno mišljenje se suprotstavlja neliberalnom prezentizmu i mitu o kraju istorijskih mogućnosti izvan ovih postojećih, kapitalističkih.“ (iz koncepta izložbe)
U organizaciji i izvođenju Prolećne izložbe 2021, ispitivani su oni modeli prefigurativnih praksi koji institiraju na novim kolektivnim normama koje su rođene iz kolektivnih eksperimenata. Mrak i polumrak koji je zadesio Umetnički paviljon „Cvijetu Zuzorić“ pretvoren je u mesto za igru sa onim što je već formirano, postojeće i zadato, kao i sa onim što je tek anticipirano, nedovoljno formirano i još uvek nerealizovano, a obećava nove mogućnosti – novi grupni portret u budućnosti.
——————————-
Dana 22. maja preklapaće se završni radovi na izgradnji izložbe sa ceremonijom njenog otvaranja, a tokom ovog perioda biće finalno izvedeni neki od procesualnih radova prema sledećem rasporedu:
15-18h, Uroš Ranković – Svetlost što izbija sama od sebe iz tmine, vajanje pepelom, radionica, terasa i prostor ispred UPCZ-a
15-18h, mini pogon – 4x5xX=15xY, izrada predmeta od reciklirane plastike, radionica, terasa UPCZ-a
17-19:00, Pleme F20 u saradnji sa Udruženjem Prostor – Radionica, centralni prostor UPCZ-a
18-20:00, Nikola Radosavljević – Carpet of Youth (Salvia Officinalis), ambijentalna instalacija, različite lokacije u UPCZ-u
19-19:30, Jelena Rakić – Bijeli kvadrat na crnoj podlozi, izvođenje performansa, centralni prostor UPCZ-a
21-22:00, Darinka Pop Mitić, Slepa mrlja solidarnosti, izvedba murala, gornji izložbeni novo UPCZ-a
————————————-
Na ovogodišnjoj Prolećnoj izložbi učestvuje preko 80 umetnica i umetnika, selektovanih na osnovu konkursa i po pozivu: Una Novosel, Slobodan Vračar, Ružica Mitrović, Tijana Zorić, Nikola Pavlović, Kristina Drašković Bockov, Nenad Vučković, Jadran Krnajski, Toni Aničin, Nenad Gajić, Dunja Karanović, Tamara Agić, Sofija Rakidžić, Miroljub Filipović, Elena Atraškević Zlatković, Dejan Bogojević, Jovana Sibinović, Koštana Đurić, Tijana S. Mijalović, Jelena Stašević, Katarina Anđelković, Teodora Rakidžić, Radojević Vera, Braletić Jovana, Nenad Burnić, Sara Tanasković, Nikola Marković, Milorad Lazić, Šana Kulić, Edvina R. Hudeckova, Anja Tončić, Vladimir Milanović, Jelena Trajković, Minja Poljak, Marija Milinković, Boško Atanacković, Aleksandra Ilić, Vlada Milinković, Andrej Sinadinović, Miloš Šarić, Ivana Kucina, Dobri Stojanović, Danijela Knežević, Aleksandra Đukić, Jasmina Sarić, Jevrosima Lukić, Mihal Đurovka, Maja Ćuk, Janko Ilić, Zorica Nikić, Aleksandar Kržavac, Nađa Milivojević, Rada Kačarević, Dalibor Milojković, Jelena Merkur, Nenad Zeljić, Vladimir Lalić, Vladimir Petrović, Živka Suvić, Marija Đurić, Natalija Simeonović, Jelena Karišik, Ljubica Mladenović, Anđela Milošević, Dragiša Ćosić, Milan Pantelić, Andrej Čikala, Goran Kovačević, Marijana Oro, Jelena Aranđelović, Maja Simić, Branko Đukić, Sara Apostolović, Uroš Ranković, Tanja Marković, Nikoleta Marković, Adrej Mirčev, Nikola Radosavljević, Tatjana Strugar, Darinka Pop Mitić, Pleme F20 i udruženje Prostor, Jelena Rakić, Sara Milojević, Luka Jovanov, Filip Grujić, Katarina Ilijašević, Dunja Ćorlomanović, Ivana Kucina, Zorana Milićević, minipogon (Tijana Cvetković, Vahida Ramujkić, Chow Sing Tai), Goran Stojčetović, Matrijaršija.
Ovogodišnji koncept Prolećne izložbe – Nevidljivi portret osmislile su Milica Ivić i Irena Ristić, u saradnji sa Umetničkim savetom ULUS-a.
Dobro došli!
Vaš ULUS