IZBOR UMETNIKA I UMETNICA ZA JESENJU IZLOŽBU 2020. POD NAZIVOM „UPLETENI“
Obaveštavamo vas da je završena finalna selekcija radova u okviru konkursa za izlaganje na Jesenjoj izložbi 2020. godine pod nazivom “Upleteni” (radni naziv izložbe: “Tok-Kontratok”). Na konkurs je pristiglo 136 prijava, a Umetnički savet je u saradnji sa kustoskinjom ist.um.dr. Majom Ćirić i njenim asistentom ist.um. Lavom Mrenovićem izabrao 36 izlagača-ica, od kojih 9 umetnika i umetnica predstavljaju goste izložbe na predlog kustoskinje.
Umetnički savet je zasedao u sastavu: Danilo Prnjat (predsednik), Nataša Kokić (potpredsednica), Jovanka Mladenović, Kristina Ristić i Sanja Tomašević. Sastanku nije prisustvovala Simonida Rajičević.
Selektovani/e su sledeći/e umetnici/e (članovi/ce ULUS-a): Jovana Braletić, Andrej Bunuševac, Nebojša Despotović, Uroš Đurić, Ivan Grubanov, Ivana Jakšić, Aleksandar Jestrović Jamesdin, Ksenija Jovišćević, Nemanja Lađić, Nikola Marković, Vladimir Milanović, Ivana Milev, Slobodan Era Milivojević, Miron Mutaović, Đorđe Odanović, Tanja Ostojić, Ivan Petrović, Nina Radoičić, Vojislav Radovanović, Milica Ružičić, Jana Stojaković, Nataša Teofilović, Ranko Travanj, Anamarija Vartabedijan, Nenad Vučković, Tanja Vujinović i Ana Vujović.
Umetnici i umetnice, gosti izložbe: Mirza Dedać, Isidora Gajić, Nenad Gajić, Dragan Drobnjak (Pokret za očuvanje stakla), Extinction Rebellion, Sachi Miyachi, Igor Simić, Jeff Kasper i Dragan Rajšić.
Gosti izložbe pozvani su da daju doprinos izložbi ne samo izlaganjem svojih umetničkih radova, nego i putem različitih kontekstualnih intervencija koje su vezane za vizuelni i konceptualni identitet postavke i prateći program.
Zbog pandemijske situacije, prateći program izložbe biće organizovan virtuelnim putem i podrazumevaće razgovor o izložbi sa članovima Udruženja, vođenje kroz izložbu od strane ist.um.dr.Maje Ćirić, promociju-razgovor o obnavljanju izdanja Časopisa za teoriju umetnosti i umetničku kritiku The Large Glass (Golemato staklo) Muzeja savremene umetnosti – MoCA iz Skoplja, izlaganje dr. Hristine Mikić o ekonomici kulture, izlaganje prof.dr. Dushka Petrovicha (School of the Art Institute of Chicago – SAIC) o značaju javnog u kulturi, izlaganje umetnika Džefa Kaspera o ranjivosti i konfliktu u kolektivnim situacijama.
SELEKCIJA
Prilikom izbora radova za Jesenju izložbu 2020. žiri se vodio sledećim kriterijumima: aktuelnost radova u smislu bavljenja društvenim tokovima, kritički pristup i produkcijski kvalitet izvedbe. Takođe, žiri je razmatrao mogućnosti uklapanja različitih pristupa (“tokova i kontratokova”) u jedinstvenu celinu u odnosu na izložbeni prostor, kao i obuhvatanje različitih medijskih pristupa kako bi se poštovala heterogena struktura članstva našeg Udruženja (u meri u kojoj je to bilo moguće, budući da je ubedljivo najveći broj radova koji su se prijavili na konkurs bio realizovan u domenu slikarstva i digitalne slike (fotografija i video)).
Osim brige o izlagačkim potrebama celog članstva, Umetnički savet je od početka svog mandata intezivno radio na osmišljavanju programa, stremeći što boljem pozicioniranju celokupnog programa Udruženja na aktuelnoj likovnoj sceni (reprezentativan karakter). S obzirom da smo u ovoj godini imali četiri uspešne sekcijske izložbe revijalnog karaktera i izložbu samostalnih umetnika i novoprimljenih članova, takođe revijalnog karaktera, smatrali smo da tradicionalne izložbe Udruženja, poput Prolećne i Jesenje, zaslužuju podizanje stepena reprezentativnosti tako da akcenat prilikom selekcije bude na problemskom aspektu aktuelne produkcije. Kako su obe izložbe više puta tokom svoje devedesetogodišnje istorije menjale svoje formate, ali uvek zadržavajući najviše kriterijume struke, smatrali smo da mogu biti iskorak u pravcu izgradnje izložbenog programa koji će svojim sadržajem ući u tok savremenih izlagačkih praksi. (Udruženja likovnih umetnika Srbije.)
Metodologija, koju smo koristili prilikom realizacije ovih izložbi, zasnivala se na javnim pozivima na osnovu kojih smo sticali uvid u aktuelnu produkciju likovne umetnosti i produkciju članova našeg Udruženja, da bi zatim pokušali da izdvojimo preovlađujuću društvenu problematiku, koju umetnici svojim radom prepoznaju i zahvataju. Iz ovog razloga smo pomoć u realizaciji Prolećne i Jesenje izložbe zatražili od renomiranih i volonterski angažovanih kustosa, koji su nam pomogli da kroz zajednički rad i studioznu analizu aktuelne umetničke produkcije dođemo do glavne problematike izložbe – ekstrahovanog društvenog problema i teme izložbe. Drugim rečima, angažovanje kustosa nije zasnovano na pomoći koja stiže “odozgo”, u smislu da kustos ima unapred određeni koncept, temu i listu umetnika, a izložbu samo treba da realizuje, nego upravo suprotno – kustos je postavljen u poziciju da radi zajedno sa Umetničkim savetom i da iz uvida u konkursni materijal pomogne Umetničkom savetu u izgradnji problemskog okvira izložbe (“odozdo”). Uvođenjem istaknutih stručnjaka kao “nezavisnog oka”, model koji je i predviđen Statutom Udruženja likovnih umetnika Srbije (Član 49., tačke 5. i 10.), pokušali smo da kriterijume za selekciju umetnika u sklopu ove dve izložbe učinimo što je moguće nezavisnijim, te da maksimalno primenimo iskustvom stečena znanja na rad Umetničkog saveta, naročito kada su u pitanju dve najreprezentativnije izložbe našeg Udruženja. Obradovala nas je činjenica da se na obe izložbe pojavljuje značajan broj “novih” izlagača iz redova članstva našeg Udruženja, koji dugi niz godina nisu izlagali na ULUS-ovim izložbama.
Trudili smo se da ove izložbe organizujemo na profesionalan način i uprkos činjenici da smo na raspolaganju imali oskudna produkcijska sredstva (slabu ili nikakvu institucionalnu podršku). Uspeli smo da obezbedimo sponzora, kompaniju DUNAV osiguranje, koja je osigurala celokupnu Jesenju izložbu i sve pojedinačne radove koji su na njoj izloženi.
Na kraju, važno je istaći da izbor relativno malog broja izlagača u odnosu na prakse koje su postojale ranijih godina, nije uzrokovan jedino potrebom za većom profesionalizacijom rada, nego i praktičnom činjenicom da Umetnički savet trenutno radi u “okrnjenom” sastavu koji čini samo 5 članova. Da bi se odluke donele i sprovele, potrebno je da se svi članovi Umetničkog saveta slože, što značajno utiče na proces selekcije.
Zahvaljujemo se svima koji su konkurisali, a selektovanim izlagačima čestitamo na učešću na Jesenjoj izložbi 2020.
Umetnički savet ULUS-a