KONKURS ZA UČEŠĆE NA IZLOŽBI “ANTINOMIJE AUTONOMIJE”
Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS) poziva umetnike i umetnice da učestvuju na izložbi “Antinomije autonomije” kojoj je u fokusu status samostalnih umetnika, a koja će biti održana od 16. septembra do 3. oktobra 2021. u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić”. U izvođenju izložbe će učestvovati većina ili svi selektovani umetnici kroz zajedničke aktivnosti u izložbenom prostoru (shodno pandemijskim merama). Izložbu koncipira i organizuje Umetnički savet ULUS-a u saradnji sa Vladanom Jeremićem, umetnikom i kulturologom iz Beograda i članovima i članicama Radne grupe “Samostalci”.
Prošlogodišnja izložba pod naslovom „NEĆU MOŽE, HOĆU MORA!“ bila je otvorena 15. oktobra 2020. godine i odigrala se praktično u jeku pandemijske krize. Njeno tematsko područje je obuhvatilo pitanja položaja i statusa samostalnih umetnika u Srbiji sa fokusom na profesionalni umetnički status. Nekoliko dana nakon otvaranja izložbe „NEĆU MOŽE, HOĆU MORA!“, ispred Umetničkog paviljona “Cvijeta Zuzorić” se desio protestni skup na kojem su se okupili članovi i članice Udruženja likovnih umetnika Srbije i Nezavisne kulturne scene Srbije, a nisu izostale ni reakcije šire javnosti. Taj skup je osudio čin destrukcije u kojem je petnaest maskiranih osoba uletelo u Galeriju Stara Kapetanija u Zemunu i potrgalo crteže umetničke grupe “Momci”. Nasilni upad izvršen je na organizovani način uz korišćenje suzavca. Treba naglasiti da je protest istovremeno poslužio za učvršćivanje saveza okupljenih aktera u pružanju otpora kulturi cenzure i borbi za bolji status i položaj radnika i radnica u kulturi u Srbiji.
Na prošlogodišnju izložbu pozvani su da učestvuju svi samostalni umetnici bez selekcije. Sa obzirom da cilj ULUS-a jeste u tome da pokuša da se odupre prepuštanju statusa samostalnih umetnika stihijskom odumiranju i da njegov okvir postavi na noge, pitanje političke autonomije ovoga statusa se pojavljuje i dalje kao krucijalno. Zbog toga, ovogodišnja izložba “Antinomije autonomije” cilja na pitanje ekskluziviteta statusa likovnih (i drugih) umetnika u odnosu na ostale vrste rada, te funkcionalnost zahteva za autonomnim statusom umetnosti u aktuelnim borbama za regulisanje uslova rada u ovoj oblasti. Izložba nije ograničena na umetnike u statusu samostalnih, nego i na one drugih radnih statusa koji problemski tematizuju polje umetničkog rada i autonomije umetnosti.
Istorijski gledano, autonomizacija umetničke sfere se odigrala s nastankom modernog građanskog društva i njegovih institucija. Kroz svoje razne revizionističke projekte iliberalni poredak kapitalocena pokušava da razori liberalne i socijalističke vrednosti među kojima se nalazi i status samostalnog umetnika sa svojim pripadajućim autonomnim okvirom. Na potpuno drugačiji način, istorijske avangarde su ciljale na to da ukinu autonomiju umetničke oblasti i da umetnost stope sa životom i radom avangardnih političkih partija. Za razliku od zahteva istorijskih avangardi za ukidanjem estetske sfere kao autonomne sfere, Teodor Adorno regeneriše kritički potencijal autonomije umetnosti, iako mu je bilo jasno da je reč o kategoriji buržoaskog društva. Adorno pak piše o neprekidnoj protivurečnosti autonomije umetnosti i društva i o nemogućnosti zasnivanja neprotivurečne istorije umetnosti.
Autonomija umetnosti zvuči kao mastodont u današnjem vremenu korpo-privatizacije, slavljenja fiktivne vrednosti pojedinih art brendova a obezvređivanja konkretnog umetničkog rada. Autonomija se podređuje isključivosti po pitanju tržišne i finansijske orijentacije proizvođača umetnosti u okvirima kreativnih industrija. Sa druge strane, izvestan broj umetnika i umetnica i dalje veruje u autonomiju umetnosti ili barem u autonomiju svoga umetničkog statusa u društvu.
Ovogodišnja kolektivna izložba u kojoj autonomna umetnička dela mogu da izgube svoju umetničku autonomiju u kolektivnom činu autonomne politike, cilja da putem umetničkih sredstava ponudi pluralizam odgovora o tome koja i kakva je autonomija umetnosti moguća danas. Na koji način utiču tekuće protivurečnost umetničkog rada i drugih polja rada na brisanje različitih autonomija. Kakva nam je autonomija umetnost potrebna i da li je uopšte ostvariva?
Prijavljene radove će selektovati organizatori izložbe a kriterijum za selekciju je kvalitet rada i koncept koji korespondira sa datim savremenim ekonomskim i političkim kontekstom u kojem se nalaze umetnici i njihov rad.
Radove i/ili predloge aktivnosti možete poslati do 27. avgusta 2021. e-poštom na adresu: [email protected]
Prijava treba da sadrži i popunjen PRIJAVNI LIST i kratku prateću dokumentaciju o radu.
Rezultati konkursa će biti objavljeni do 3. septembra 2021. godine na sajtu Udruženja, a prijem radova će se obavljati 7. septembra.