9. jun 2020.
SAOPŠTENJE POVODOM KONKURSA BWF
Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS), nakon podrobne analize uslova i propozicija konkursa Belgrade waterfront – postani deo kvarta, ukazuje kolegama i javnosti na brojne propuste istog. Najproblematičniji među njima su nejasna formulacija procedura, ponižavajuće niski honorari, prekratki rokovi izvođenja skulptura, a sve to se predstavlja kao velika i važna prilika za umetnike Srbije. Apelujemo da organizator ponudi bolje uslove umetnicima i ponovo raspiše konkurs.
Najpre želimo da ukažemo na to, da u načelu podržavamo raspisivanje konkursa i postavljanje savremenih skulptura u javni prostor. Međutim u pravilima konkursa je definisano da se skulptura u javnom prostoru, manjeg, većeg i srednjeg formata (od 1-17m visine) i u trajnom materijalu ima izraditi za 75 dana, za autorski honorar od 1000 do 1200 evra u neto iznosu. Ako iz ovih podataka izračunamo prosečnu dnevnicu ona bi bila manja od 15 evra po danu. Radni dan umetnika u atelju, da bi postigao tako kratak rok, morao bi biti i više od 12 sati dnevno, bez dana odmora, što nas dovodi do prosečne cene radnog sata od okvirno 150 dinara po satu.
Da podsetimo da se dnevnica radnika na građevini u Beogradu kreće od 30 do 100 evra na dan, zavisno od nivoa stručnosti, a cena kvadrata u Beogradu na vodi se kreće između 3.000 i 6.000 evra. Sami procenite koliko se u ovom slučaju vrednuje rad umetnika, njegovo obrazovanje, ideje, originalnost i ambicioznost.
Sporni konkurs pun je kontradiktornih zahteva. Traže se ambiciozna i profesionalna rešenja velikih dimenzija, savršeno uklopljena u okolinu, ali organizatori nisu ponudili ni dovoljno slika okoline, ni dovoljno vremena, ni dovoljno novca za honorare umetnicima. Jasno je da pri sastavljanju i definisanju konkursnih pravila nije uključen niti jedan stručnjak iz oblasti, jer ta količina kontradikcije nema drugo objašnjenje.
Dodatno zbunjuju naknadna objašnjenja organizatora da je konkurs namenjen mladima, da prioritet nije honorar, već prilika da se realizuje ambiciozan umetnički rad. Na taj način, sugeriše se da mladi umetnici ne treba da budu adekvatno plaćeni za svoj rad.
Iako se u pojašnjenjima navodi da nije reč o ‘državnom’ otkupu radova u tekstu konkursa jasno piše da:
‘’Predajom izrađenih umetničkih dela odnosno savremenog mobilijara, autor (autorski tim) ustupa sva imovinsko-pravna ovlašćenja raspisivaču konkursa. Raspisivač konkursa stiče isključivo pravo na dalje korišćenje autorskog dela.’’
Mada četri obećane nagrade čine ovaj konkurs privlačnim,
‘’Žiri zadržava pravo da ne dodeli nagrade ako oceni da ponuđeni radovi ne zadovoljavaju potrebne kriterijume i uslove konkursa.’’
Nadamo se da će organizatori prekinuti ovaj konkurs, korigovati uslove i ponovo ga raspisati kako bi se stvarno došlo da najboljih i najkvalitetnijih rešenja. Mi nudimo svoju stručnu pomoć i preporuke u korigovanju konkursnih pravila.