TRIBINA / Obrazovanje u umetnosti i umetnost u obrazovanju
Tribina „Obrazovanje u umetnosti, umetnost u obrazovanju“ deo je istraživačke delatnosti ULUS-a koja ima za cilj da prouči umetnost kao polje rada, a zatim i da kreira mehanizme kojim bi se uticalo na poboljšanje uslova rada u kojima umetnici stvaraju, i koji, s druge strane, stvaraju umetnike. Obrazovni sistem u umetnosti jedan je od osnovnih formativnih sistema koji proizvodi umetnike u skladu sa očekivanjima društva, i zamislima o obrazovanju kao resoru koji sobom nosi i emancipatorni potencijal.
Horizont emancipatornog potencijala dom
Osim toga pozabavićemo se i sledećim konkretnijim pitanjima:
– Da li programi umetničkog obrazovanja u Srbiji:
a) prate savremene tendencije u umetnosti i koje su to tendencije,
b) ističu značaj umetničkog istraživanja, saznajne aspekte umetnosti i participativne prakse u umetnosti,
c) povezuju sadržaj teorijskih predmeta sa umetničkim praksama i na koji način to čine,
d) pomažu umetnicima da se orijentišu u polju profesionalnog delovanja i svog mesta u društvu?
– Šta su društvene prakse u savremenoj umetnosti, čemu one služe, kako se valorizuju i kako redefinišu mesto umetnika u lokalnoj i široj zajednici?
Moderator: Branislav Dimitrijević
Učesnici: Marijana Cvetković, Dragan Protić, Bojana Matejić i novi članovi ULUS-a
Dr Branislav Dimitrijević je profesor istorije i teorije umetnosti na Visokoj školi za likovnu i primenjenu umetnost u Beogradu i gostujući predavač na inostranim umetničkim školama i univerzitetima. Njegova istraživačka i predavačka interesovanja su u polju moderne, avangardne i savremene umetnosti, a pre svega umetnosti i kulture u socijalističkoj Jugoslaviji. Autor je knjiga i izložbenih kataloga uključujući: O normalnosti- Umetnost u Srbiji 1989-2001 (2005);Ovo nikad nije bilo – Slikarstvo Predraga Neškovića (2014); Protiv umetnosti: Goran Đorđević- Kopije (2015), i dr. Od sredine 1990-ih deluje kao kustos izložbi savremene umetnosti među kojima su: Gud Lajf- Fizički narativi i prostorne imaginacije (52. Oktobarski salon, Geozavod, Beograd, 2012); No Network(Atomski bunker, Konjic, 2011); FAQ Serbia (ACF, New York, 2010); U raskoraku- Izmeštanje, saosećanje i humor u savremenoj britanskoj umetnosti (MSU, Beograd, 2007); Ubistvo (CZKD, 1997), itd. 2018. je pokrenuo seriju izložbi pod naslovom Srpske Lepe Umetnosti u Ostavinskoj galeriji u Beogradu. Njegove objavljene knjige uključuju: Potrošeni socijalizam- Kultura, konzumerizam i društvena imaginacija u Jugoslaviji, Fabrika knjiga, 2016; Slatki film Dušana Makavejeva, Muzej savremene umetnosti, Beograd, 2017, i dr. Politički je aktivan u pokretu Ne davimo Beograd gde je koordinator Grupe za kulturu. Za izabrane tekstove videti: https://independent.
Marijana Cvetković je diplomirana istoričarka umetnosti. Magistrirala je menadžment u kulturi i kulturnu politiku na Balkanu na Univerzitetu umetnosti u Beogradu i Univerzitetu Lion 2. Trenutno je doktorand na Fakultetu dramskih umetnosti. Ko-osnivačica je nekolicine platformi i organizacija (Stanica Servis za savremeni ples, Nomad Dance Academy, Nezavisna kulturna scena Srbije, KC Magacin, druga scena), kao i niza inicijativa međunarodne saradnje i razmene. Radeći na Univerzitetu umetnosti, učestvovala je u osnivanju UNESCO katedre za menadžment u kulturi, na kojoj je gost predavač od 2009. godine. Objavila je desetine eseja i članaka i uredila sedam knjiga. Drži radionice i predavanja o kulturnoj politici, menadžmentu u oblasti savremenog plesa, regionalnoj kulturnoj saradnji, muzejskom menadžmentu i nezavisnoj kulturnoj sceni širom Evrope.
Aktivna je na nezavisnoj kulturnoj sceni Srbije i Balkana i u velikom broju međunarodnih razvojnih projekata čiji je cilj unapređenje uslova rada umetnika i kulturnih radnika, razvoj savremene plesne scene u Srbiji i novih modela formalnog i neformalnog obrazovanja u kulturi. Dobitnica je nagrade „Jelena Šantić“ za aktivizam u polju kulture.
Dragan Protić Prota je član grupe Škart, osnovane 1990. godine. U saradnji sa Grupom 484 i mnogobrojnim saradnicama i saradnicima grupa Škart obavlja terenske vanškolske poslove kroz ekperimentalne radionice, u kojima primenjuje svoja iskustva iz drugih praksi i trećih medija. Predavanja, akcije, koncerte i razne neimenovane forme Škart izvodi širom Evrope, Amerike i Azije. Retrospektivne izložbe održane su u Rijeci/Hrv (2009), Londonu/Eng (2010), Beogradu/Srb (2012) i Nagoji/Jap (2013). Škart je 2010. godine predstavio akciju KLACKALIŠTE – poligon neravnoteže na Bijenalu Arhitekture u Veneciji.
Prof. dr Bojana Matejić (1984) je docentkinja na predmetu Diskurzivne prakse umetnosti i medija na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na odseku Novi mediji i na predmetu Teorija umetnosti na Interdisciplinarnim studijama na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Naučna je saradnica pri Globalnom centru za napredne studije u Dablinu u Irskoj. Doktorsku disertaciju u naučnoj oblasti Nauka o umetnostima je odbranila na Univerzitetu umetnosti u Beogradu 2015. godine. 2019. godine je obavila postdoktorsko istraživanje u području globalne istorije umetnosti na Univerzitetu u Lajpcigu u Nemačkoj. Objavljivala je radove u Routledge, Brill, Palgrave Macmillan, Orion Art, itd. Rukovoditeljka je projekta Contemporary Art and Participation (PI5) u okviru naučnog projekta Empowering Participation in Culture and Architecture. Activating Public Resources for and with Community (EPICA) koji podržava Fond za nauku RS od 2021. Fokus njenog istraživanja jesu teorije emancipacije u savremenoj umetnosti i estetici, bio- i nekropolitičke teorije umetnosti i medija, kulturne tehnike i transkulturne relacije u savremenoj umetnosti i teoriji medija.
Na fotografiji Danila Prnjata sa izložbe ULUS Novi članovi 2022. prikazan je deo rada Branimira Stojanovića „Matemi reasocijacije, Lecture Room No.2“ (2021, instalacija iz arhiva grupe Spomenik)