Samoorganizovana manifestacija u produkciji Slikarske sekcije ULUS-a 2021. je kustoski projekat tima umetnika okupljenih oko Organizacionog odbora izložbe „Pogled u neočekivano“. Na izložbi će biti predstavljeno oko 200 dela savremene umetnosti, različitih generacija (1940 – 1998), a dominantan medij je slika. Osim slika, na izložbi će biti zastupljeni i drugi mediji: fotografija, grafika, crtež, digitalna grafika, akvarel, kolaž, keramika sa printom, video, instalacija u prostoru i 3 D crtež, a izložba ima i prateći program. Izložba traje od 18.02. do 11.03.2021.
Umetnost Jane Stojaković je predviđačka, upozoravajuća i šokantna. Ona ne štedi gledaoca, dok, istovremeno, računa na njegovu inteligenciju, savest i etičnost, pružajući uvid u jedan mogući, ne tako daleki svet, posthumanih bića i novih, surovih odnosa među njima. Ovim su već pokrenuta bar dva velika pitanja; prvo, pitanje društveno-etičkih posledica novih dostignuća u tehnologiji i nauci, a posebno u bioetici, i drugo, pitanje novih klasa. Kod Jane Stojaković, to su ljudi-veprovi, ljudi-pacovi i ljudi-bubašvabe. Hiperrealizam, u nadrealnom kontekstu dobija dodatnu zastrašujuću dimenziju, u ovom projektu potpuno funkcionalnu, u cilju opomene, alarma ili prosto, intenzivnog afektivnog doživljaja, koji, kroz vizuelni narativ uzdrmava i osvešćuje.
Izložbom Novih članova ULUS-a, Umetnički paviljon “Cvijeta Zuzorić” tradicionalno započinje izložbenu godinu. Prijem u članstvo ULUS-a, najstarije strukovno udruženje na našim prostorima, najčešće je prva stepenica u profesionalnom životu umetnika nakon završenih studija, ali ne tako retko umetnici koji su već decenijama prisutni na umetničkoj sceni žele da profesionalnu verifikaciju ostvare i članstvom u Udruženju.
Izložbom novih članova u paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ na Kalemegdanu i nagrađenih autora u galeriji u Knez Mihailovoj ulici u Beogradu ULUS tradicionalno započinje izložbenu godinu. Prijem u članstvo najstarijeg strukovnog udruženja na našim prostorima najčešće je prva stepenica u profesionalnom životu umetnika nakon završenih studija, ali ne tako retko umetnici koji su već decenijama prisutni na umetničkoj sceni žele da profesionalnu verifikaciju ostvare i članstvom u udruženju. Na konkurs koji je raspisan u drugoj polovini prošle godine prijavilo su se 94 kandidata, od kojih je primljeno 79, dok su troje umetnika po pozivu postali članovi, saopštili su iz ULUS.
Izložba radova koji su nagrađeni u svim kategorijama u prošloj godini jedinstvena je prilika da se u jednom izložbenom prostoru sagledaju najznačajnija dostignuća po oceni ULUS-ovih žirija koji su selektovani za svaku nagradu posebno.
Žirije su činili eminentni umetnici i istoričari umetnosti.
OBA izložbena prostora Udruženja likovnih umetnika Srbije u novu godinu ulaze izložbama svojih članova, novih i nagrađenih. U Galeriji ULUS, od 20. januara, u sredu, biće predstavljeni radovi laureata Prolećne i Jesenje izložbe, a dan kasnije, u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ debitovaće tek primljeni članovi ovog esnafa.
Nova uprava ULUS-a je od Paviljona na Kalemegdanu napravila respektabilan izlagački prostor sa nizom uspešnih grupnih izložbi, proširenjem kruga saradnika i povratkom publike. Što je najvažnije, ULUS danas postaje najaktivnije umetničko udruženje koje predlaže i zagovara nove modele rešavanja izuzetno teške pozicije slobodnih umetnika – ukazuje Dimitrijević.
Kultura i korona: Bojan Đorđev – Prekarnost najveći problem
– Koja su, prema Vašem mišljenju, 3 najznačajnija događaja u 2020. godini u oblasti kulture u Srbiji (bilo pozitivna, bilo negativna), i zašto?
Bojan Đorđev: Izdvojiću samo jedan – a to je reorganizacija ULUS-a pod novim umetničkim rukovodstvom. Mislim da je to put koji sva strukovna udruženja, a i sve ustanove kulture moraju da slede.
Uprkos tome što je ova godina bila po mnogo čemu specifična, što se naravno odrazilo i na kulturu i umetnost u vidu suženog izbora, kritičari našeg lista (filmski, pozorišni, likovni, muzički i i književni) izabrali su po deset najuspešnijih ostvarenja iz svoje oblasti, koja su prikazana, izvedena, objavljena ili organizovana u toku ove godine u Srbiji.
Izložbe
1. Smrt umetnosti, živela umetnost!(19. Bijenale umetnosti, Pančevo)
2. Jan Fabr februara u Beogradu: Praznik malih prijatelja (Narodni muzej; knjiga Noćni dnevnik, KCB; premijera monodrame Noćni pisac, Slobodan Beštić, Narodno pozorište)
3. Portreti – Dragana Ilić (Galerija Rima, Beograd)
4. Na jug, na jug! Idemo na jug! – 30. Memorijal Nadežde Petrović, Čačak; Nagrada publike 30. Memorijala Katarini Alempijević
5. Andrea Ivanović Jakšić, slike (Galerija Rima, Beograd)
6. Odakle i Kuda – Vesna Golubović (Likovna galerija Kulturnog centra Beograda i Galerija B2)
7. CRISIS / Ornet Kolmen u Beogradu, Zoran Naskovski (Centar za kulturnu dekontaminaciju, Beograd)
8. ULUS – Prolećna i Jesenja izložba – koncepcija nove generacije kuratora
9. Carbon Copy – Vladimir Milanović (Prodajna galerija Beograd)
10. Da li se poznajemo? Knjiga – umetnički objekat 4/ Książka artystyczna 4 / Book-Art object 4/ – projekat umetnika iz Srbije i Poljske (Galerija Žad, Muzej primenjene umetnosti, Beograd)
(Izbor Ljiljana Ćinkul)
Više od jednog veka postoji Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS), a poslednjih pet godina u medijima su uglavnom zbog skandala. Na novi u nizu ukazuje vajar Mihailo Stošović, jer je na sajtu ove organizacije objavljen javni konkurs za umetnike u kome se Kosovo trenira kao nezavisna država.