Podstaknuti inicijativom velikog broja umetnika koji su ostali bez radnih prostora preprodajom zgrade BIGZ-a ULUS je danas uputilo dopise Ministarstvu kulture i informisanja RS sa zahtevom za pronalaženje održivog rešenja za problem radnih prostora umetnika koji se sve više pokazuje kao značajna prepreka u njihovom radu. Takođe, predstavnici ULUS-a su o ovoj temi tokom prethodne godine razgovarali sa Sekretarijatom za kulturu Grada Beograda u vezi moguće podrške Grada u obezbeđivanju prostora za rad umetnika.
Nedavnim istraživanjem koje je sprovela radna grupa inicirana u okviru ULUS-a pokazano je da je pitanje nedostupnosti prostora za rad jedno od glavnih problema koje muči umetnike. Od 500 ispitanika preko 51,2% se izjasnilo da rad obavlja u istom prostoru u kome i živi.
Udruženje likovnih umetnika Srbije pokreće jedno veliko pitanje za koje se već dugo pripremamo, ali ono ovih dana postaje previše aktuelno da bismo ga mogli dalje odlagati. Naime, zbog nedavne preprodaje zgrade Bigza u Bulevaru Vojvode Mišića 17, veliki broj naših kolega umetnika/ca, ali i kolega muzičara/ki, ostaje bez prostora za rad. Nedavnim istraživanjem koje je sprovela radna grupa inicirana u okviru ULUS-a pokazano je da je pitanje nedostupnosti prostora za rad jedno od glavnih problema koje muči umetnike. Od 500 ispitanika preko 51,2% se izjasnilo da rad obavlja u istom prostoru u kome i živi, 12% da radi u iznajmljenim prostorima, a samo 12.8% da ima sopstveni atelje. Ovakvi uvidi a i aktuelna situacija tera nas da pokrenemo pitanje ateljea, odnosno prostora za rad umetnika, koji su nekada ranije bili obezbeđivani u saradnji udruženja sa državnim institucijama. Već godinama situacija u ovom pogledu postaje samo još gora za umetnike, koji su primorani da se snalaze na najrazličitije načine, u skladu sa svojim sve skromnijim finansijskim mogućnostima.
Molimo Vas da razmotrite moguća rešenja za pronalaženje modela po kome bi državne institucije mogle da obezbede i ponude dostupne prostore za rad umetnicima koji žive i rade u Srbiji. U iznalaženju adekvatnog modela neophodna je saradnja nadležnih organa na nivou lokalnih samouprava, direkcije za imovinu i imovinsko pravne poslove.
Zgrada Bigza je dugo godina bila primer toga koliko je bitno da postoji jedan veliki prostor koji okuplja veliki broj različitih stvaralaca koji su samim tim upućeni i na međusobnu saradnju, ali najpre na produkciju i unapređenje kulturnog života i identiteta grada, države ali i celog regiona. Jedan takav centar u kom se različite kreativne sfere i oblasti mogu susretati i sarađivati, jeste potencijalni faktor kreativnog razvoja društva. Ovakvi prostori u svetu privlače ne samo kulturne radnike već i veliki broj turista. To su mesta koja kreiraju pogon za kulturni razvoj šire društvene zajednice.
Apelujemo da država nađe adekvatne zamenske prostore koji bi umetnici mogli iznajmljivati po povoljnijoj ceni, a koji bi imali osnovne uslove za rad (struju, komunalije i sl), ali i stabilne ugovore o zakupu prostora koji bi bili prepreka iznenadnim iseljenjima. Naša je preporuka da ako je moguće to bude jedan veliki kompleks koji bi mogao biti prostor za veliki broj ateljea, ali i muzičke studije.
Udruženje likovnih umetnika Srbije kao reprezentativno udruženje u kulturi za oblast likovnih umetnosti može preuzeti obavezu koju je decenijama unazad već vršilo, a to je vođenje evidencije o dodeli radnih prostora prema pravilnicima koji bi bili usklađeni sa savremenom dinamikom rada u ovoj oblasti.
Ovom prilikom Vas molimo za zakazivanje sastanka na kome bismo zajedno mogli da razmotrimo moguće modele za rešavanje ovog gorućeg pitanja za veliki broj umetnika.
Upravni odbor ULUS-a