ULUS – Udruženje likovnih umetnika Srbije 2020
Urednici publikacije: Danilo Prnjat, Vahida Ramujkić, Olivera Vukotić
Tiraž 500.
ISBN 978-86-6307-122-3
COBISS.SR-ID 42373385
Program ULUS-a u 2020. godini
Uvođenje promena nije bilo uzrokovano samo voljom nove upravne strukture ULUS-a da reformiše Udruženje sa nasleđenim brojnim problemima, nego je i proizvod različitih spoljašnjih okolnosti. Jedan od najvećih izazova sa kojim se ULUS suočio protekle godine bila je pojava pandemijske krize, koja je značajno omela rad umetnika, pa samim tim i funkcionisanje Udruženja. Ukidanje konkursa Grada Beograda za sufinansiranje projekata u oblasti savremenog stvaralaštva, smanjenje budžeta za kulturu koji je odobrilaRepublika Srbija, otkazivanje pojedinih izložbi, digitalni obrt i potreba za prenošenjem značajnog dela programa u virtuelni prostor, stalne izmene kalendara aktivnosti Udruženja itd, drastično su uticale na promenu načinarada i dodatno potakle potrebu za prilagođavanjem tradicionalnih programskih formatanovonastalim okolnostima.
Suočavanje sa izazovima nije bilo isključivo iskustvo ULUS-a i likovnih umetnika. Ista kriza zahvatila je i većinu drugih institucija i organizacija u oblastikulture, kao i ostale društvene i radne strukture. Neke institucije i organizacije su doslovce prestale dapostoje, a neke druge, uključujući i one sa sigurnim budžetskim finansiranjem, otkazale su veliki deo svojih programa, dok je samo mali broj uspeo da prilagodi svoj rad novonoastalimokolnostima. ULUSje reorganizacijom svog unutrašnjeg poslovanja, aktivacijommnogobrojnog članstva u formi različitih radnih grupa za obradu i tretiranje ključnih problemskih celina Udruženja, angažovanjem velikog broja stručnjaka iz oblasti savremene umetnosti koji su tokom 2020. godine volonterski podržali program Udruženja, udruživanjem sa drugim organizacijama iz oblasti kulture, pokretanjem solidarnih fondova za pomoć umetnicima (65+, Solidarni fond, Fond kulturnih radnika i radnica), stalnim alarmiranjem javnosti o problemima sakojima se umetnici suočavaju (medijski nastupi, tematske izložbe i dopisi institucijama) uspeo da,u izvesnoj meri,odoli ovim izazovima. U 2020.godini ULUS jeproizveo bogat umetnički program u svoja dva reprezentativna prostora, izradio niz predloga za unapređenje zakona i regulativa kojima se uređuje položaj umetnika u društvu i uspeo da izbori niz finansijskihpaketa pomoći umetnicima koji su se tokom karantina našli u teškoj ekonomskoj situaciji.
Sam izložbeni program ULUS-a za 2020. godinu složena je platformakojomje Udruženjena sveobuhvatan način pristupilo obradi bogatog i raznovrsnog savremenog likovnog stvaralaštva. Program serealizovao kroz tri odvojene jedinice: program Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić”, koji je sastavljen od velikih grupnih izložbi, program Galerije ULUS, koji je tradicionalno posvećen samostalnim izložbama najistaknutijih umetnika na bogatoj umetničkoj scenii govornog, odnosno debatno-istraživačkog programa (vođenja kroz izložbe, razgovori o umetnosti, debate o radnim pitanjima i zakonodavnim okvirimaznačajnim za položaj umetnika itd.).
Program je doneo novine u pristupu tradicionalnim galerijskim programima ULUS-a: izložbe, od kojih su neke sa gotovo stogodišnjom tradicijom osvežene su novim koncepcijama i realizovane u saradnji sa najeminentnijim kustoskim imenima. Tradicionalnu Jesenju izložbu osmislio je kustoski tim, Maja Ćirić i Lav Mrenović, dok je organizacija Prolećne izložbe, koja se odlikovala veoma inovativnim pristupom, poverena kustoskinji Mirjani Dragosavljević. Ove izložbe izvršile su presek i analizu najaktuelnijih pojava na polju savremene likovne umetnosti u zemlji, kroz razradu modela zajedničkog kustoskog rada profesionalaca u ovom domenu – iskusnih kustosa i kustoskinja sa umetnicima-članovima i članicama Umetničkog saveta. Time je kvalitet postavki ove dve izložbe u značajnoj meri poboljšan, a obe su zabeležile rekordnu posećenost. Značaj ovih poduhvata prepoznala je i sama struka kada su se krajem2020. godine obe ove ULUS-ove izložbe našle u izborustručne komisije za dodelu Politikine nagrade u deset najboljih izložbenih ostvarenja u protekloj godini u zemlji.
Velika manifestacija Četvrto međunarodnotrijenale grafike 2020. godine je okupila preko 400 izlagača iz celog sveta.Međutim, zbog ograničenih tehničkih i međudržavnih okolnosti usled pojave karantinske krize,kustoski tim ispred Grafičke sekcije, organizator ove izložbe,odustaoje od realizacije iste u fizičkom obliku zbog čega je izložba predstavljena putem interneta. Izlagački program Paviljona uključio je i druge samoorganizovane grupne izložbe koje organizuju sekcije Udruženja, a realizuju se po principu „umetnik kao kustos”: izložbaSlika Srbije u organizaciji tima koji je imenovala Slikarska sekcija, izložbaVajari/ke Srbije – deveta po redu izložba u organizaciji tima ispred Vajarske sekcije i izložbaAtlas čestica – Da li si predvidljiv/a?,u organizaciji kustoskog tima ispred Sekcije proširenih medija.
U pogledu kapilarnih vrednosti i osnovnih razloga postojanja Udruženja, jedna od možda najznačajnijih izložbi u ovogodišnjem programu bila je izložba samostalnih umetnikaNeću MOŽE, hoću MORA!,koja se organizuje od davne 1989. godine. Izložbaje ove godine u fokus donela kritičko propitivanje polja rada u umetnosti, a pratio ju je bogat govorni program, niz radionica u vezi sa radnim pravima samostalnih umetnika i izrada „Vodiča za samostalce”. Moglo bi se reći da je ova izložba imala poseban uticaj, budući da je neposredno nakonnjene realizacije, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije uputilo dopis Ministarstvu finansija u kojem je predložilopromenu spornog člana 64a Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kojim se reguliše plaćanje doprinosa lokalnih samouprava samostalnim umetnicima (iz „može” u „mora”).
Verovatno najveću novinu u programu za 2020. godinu donela je inicijativa za pokretanje nove manifestacije ‒Bijenala mladih,kao naslednika tradicije bijenala koji su u prošlosti organizovani na našim prostorima i Fonda mladih (1972‒1992) kojim je kroz otkupe stipendiran život i rad mladih umetnika, a koji ULUS danas baštini u svojoj arhivi. Za potrebe oživljavanja ove tradicije i organizacije manifestacije u 2021. godini, tokom 2020. organizovan je projekat Javne pripreme u kojem je učestvovalo oko 100 mladih umetnika i umetnica, studenata i studentkinja umetničkih akademija i drugih fakulteta. Mladi umetnici su u sklopu ovog projekta prošli kroz niz edukativnih radionica i radionica kroz koje je na horizontalan način i u saradnji sa mladima kreirana struktura budućeg Bijenala. U sklopu projekta formiran je Organizacioni tim mladih koji broji oko 35 učesnika.Zajedno sa Umetničkim savetom Udruženja u kontinuitetu tim radi na organizaciji i realizaciji ove velike manifestacije. Bijenale mladih, kao i inicijativa ULUS Mladih, pokrenuto je sa ciljem veće uključenostimladih u Udruženje, istovremeno težeći kreiranju prostora za delovanje i rad mladih umetnika i novih članova Udruženja.
Uz ovu izložbu treba pomenuti i druge izložbe od kojih su neke sa takođe zapaženom tradicijom, poput izložbe Novih članova ULUS-a, Veterani ULUS-a‒ revijalne izložbe najstarijih članova Udruženja, Kalemegdan u drvetu – izložbe koja daje prikaz radova sa likovne kolonije realizovane na samoj Kalemegdanskoj tvrđavi tradicionalno propitujući odnos umetnosti i ekologije, i Svedočanstva vremena – gostujuće izložbe radova sa likovne kolonije Deliblatski pesak. Krajemgodine u donjem nivou Galerije ULUS organizovana je i novogodišnja prodajna izložba članova Udruženja ‒Decembarski salonsa pratećim programom koji je propitivao sistem tržišta umetnosti.
Posebna programska linija ULUS-a posvećena je organizaciji samostalnih izložbiod kojih su neke realizovane u Maloj sali Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić”, a većina u Galeriji ULUS. Tu spadaju izložbe sledećih umetnika i umetnica: Ivana Milenkovića, Une Novosel, Sande Ristovski Grlić, Vuka Vučkovića i Petra Sibinovića, Momčila Antonovića, Antanasija Punoševca, Jovice Dejanovića, Milana Staševića, Ljiljane Bursać, Dragane Jokić, Marije Bojović, Dragiše Ćosić,Nikole Milekića, Radivoja Markovića i Dragana Jovićevića Macole, Sretka Divljana, Tanje Nikolajević Veselinov i Ine Martinović.
Šest izložbi u celogodišnjem programu Udruženja odlukama samih autora i organizatora otkazane su, dve su odložene za 2021, a jedna za 2022. godinu. Upražnjeni termini popunjeni su izložbama umetnika koji su na konkursima za izlaganje sprovedenim u toku 2019. bili visoko visoko kotirani ali su ostali bez termina. Na ovaj način program ULUS-a u 2020. godini nije smanjio svoj obim, nego je, naprotiv, značajno uvećan. Tokom trajanja pandemije, ULUS je pokrenuo i posebnu platformu za realizaciju izložbi onlajn – VIR(T)UELNI ULUS, putem koje je realizovao veliki broj govornih (onlajn) programa i e-vođenja kroz izložbe korišćenjem svojih novouspostavljenih ili oživljenih kanala komunikacije (YouTube i Zoom) i društvenih mreža (Facebook, Instagram i Twitter).
Potrebno je posebno istaći ULUS-ov govorni i debatni programkao važansegment programskih aktivnosti Udruženja i ujedno bitan činilac razvoja njegove dugoročne strategije. Putem govornog programa kreiranje diskurzivni prostor za temeljnije bavljenje temama usko vezanim za oblast savremenog likovnog stvaralaštva, rada u umetnosti i produkcije prikazane na ULUS-ovim izložbama koje su stavljene u širi društveno-politički i kulturni kontekst. Govorni program pokrenut je sa ciljemunapređenja produkcije na polju umetnosti kroz razvoj kritičkog mišljenja, uvezivanje polja umetnosti sa poljem društvenog delovanja sa ciljem rešavanja društvenih problema kroz umetnost ali i sa samom umetnošću.
Strategija koju je ULUS primenio u toku 2020. godine, a koja je omogućila realizaciju ovako obimnog programa, budući da se umnogome oslanjala na predani rad volontera, dugoročno gledano, nije i ne treba da bude uzorna i održiva. Dok ULUS ulaže velike napore u pronalaženju drugačijih održivih rešenja za svoje stabilno funcionisanje u daljoj budućnosti i fer plaćenost svih uključenih u proizvodnju kulturnog i umetničkog sadržaja, ova strategija je omogućila da program Udruženja u aktuelnoj godini krize, uprkos svim nepovoljnim društvenim, političkim i finansijskim okolnostima,pokaže izuzetnu vitalnost, a strategije horizontalnog pristupa u radu Udruženja budu jedan od inovativnijih pristupau pogledu inkluzivnog rada neke domaće institucije kulture. Katalog koji je pred vama pokušao je da na jednom mestu objedini i pružiuvid u glavne programske aktivnosti koje je Udruženje u toku 2020. godine ostvarilo i iskaže zahvalnost svima koji su uložili velikitrud da on bude moguć.
Napisao: Danilo Prnjat / član Umetničkog saveta