IZVEŠTAJ O RADU ORGANA I TELA ULUS-a ZA PERIOD JANUAR – OKTOBAR 2021
Upravni odbor
U tekućem period Upravni odbor je radio u petočlanom sastavu: Vojislav Klačar, Radivoje Marković, Vahida Ramujkić, Martin Erdeš i Marija Kauzlarić i održao ukupno 19 sednica (od 27 – 45).
ROTACIJE PREDSEDAVAJUĆIH I PRAVNO ZASTUPNIŠTVO ULUS-a
U ovom periodu izvršene su dve rotacije predsednika i zamenika predsednika. U decembru 2020. godine na mesto Martina Erdeša kao predsednika i Vahide Ramujkić kao zamenice predsednika odlukom UO-a izbrani su Vojislav Klačar kao predsednik a Radivoje Marković kao zamenik predsednika. Međutim 28. decembra 2020. godine Mirjana Denkov Mraović izvršila je upis u Knjigu privrednih registara (APR) kao zastupnica udruženja na osnovu persude Prvog osnovnog suda, kojim se odluke Skupštine iz 2013 (između ostalog njen ispis kao zakonske zastupnice) proglašavaju ništavim.
Od 22. januara u APR na mesto M. Erdeša i R. Markovića, upisani su Vojislav Klačar, a njegov zamenik bio je Radivoje Marković. Na osnovu odluke Upravnog odbora iz 2013. godine i upotrebe pečata bez znanja aktuelnog Upravnog odbora 16. jula Mirjana Denkov Mraović izvršila je ispis zastupnika izabranih na legitimnoj i pravno neupitnoj Skupštini održanoj decembra 2019. Godine, te ostala upisana kao jedini pravni zastupnik Udruženja.
Iako je na sednici održanoj 17. jula po principu rotacije utvršenoj na konstitutivnoj sednici 8. januara 2020. godine za predsednicu izabrana Marija Kauzlarić, a kao zamenica Vahida Ramujkić, njihov upis kao zvaničnih zastupnica ULUS-a u APR realizovan je tek 5. avgusta, a ispisana Mirjana Denkov Mraović. One ove funkcije obavljaju do danas.
Budući da je po ispisu zvaničnih zastupnika ULUS-a Mirjana Denkov Mraović, prisvojila zvanični pečat ULUS-a, za potrebe upisa zastupnika izabranih na legitimnoj i pravno neupitnoj Skupštini Upravni odbor je doneo odluku o izradi drugog primerka pečata. Po njenom ispisu, uprkos dva upućena joj poziva da prvi primerak pečata vrati u Sekretarijat Udruženja, na koje nije odgovorila, ovaj pečat odlukom Upravnog odbora stavljen je van funkcije. Takođe, utvrđeno je da nisu svi ključevi prostora udruženja vraćeni u Sekretarijat pa je doneta odluka o promeni brava za nedostajuće ključeve.
Potrebno je napomenuti da je od pristizanja konačne presude (Suda u Jagodini, kojom se čini izvršna presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu iz 2018.) u seprembru mesecu kojom se čine ništave odluke Skupštine održane 2013. godine u Etnografskom muzeju sproveden niz koraka koji su bili u nadležnosti Upravnog odbora (vraćanje u članstvo tada isključenih članova, M.D. Mraović, D. Krnajski i M. Filipović i njihov oprost članarina za period njihovog isključenja), te da su pokrenuti razgovori radi mirnog razrešenja pravno kontroverzne Sudske presude, za koje vođenje je formirana posebna komisija (V. Klačar, V. Ramujkić, M. Erdeš). Ideja ovih razgovora bila je zajednička organizacija Skupštine kojom bi se sprovele stavke iz sudske presude koje su bile u domenu skupštinskog izjašnjavanja (verifikacija novoprimljenih članova na skupštini iz 2013, tada učinjene izmene i dopune Statuta ULUS-a i status tada razrešenog Programskog saveta). Komisija izabrana od strane Upravnog odbora ULUS-a konstatovala je da se članovi Upravnog odbora iz 2012. godine kojim je predsedavala Mirjana Denkov Mraović nisu odazivali na pozive za sastanak, te izrazio sumnju da M.D. Mraović ima podršku u svom Upravnom odboru. Na sastancima ona se pojavljivala u prisustvu svog pavnog zastupnika Aleksandra Tanaskovića koji figurira kao zapisničar na navodno održanoj sednici njenog Upravnog odbora 14. Jula, a koga je po ispisu naših zastupnika ugovorom o delu angažovala kao Sekretara udruženja, uprkos činjenici da poseduje samo IV stepen stručne spreme.
Takođe, u periodu ispisa naših zastupnika, i protiv pravnog oduzimanja pečata, M.D. Mraović oduzela je punomoćje doradašnjim pravnim zastupnicima ULUS-a Kancelariji Učajev, i za te poslove angažovala advokata Kostu Nađa, koji je kada mu je punomoćje oduzeto potraživao sredstva za svoj rad.
REGULISANJE RADA STATUSNE KOMISIJE
Na osnovu pritužbi od strane kandidata za sticanje statusa samostalnog umetnika u 4. kvartalu 2020. godine pristiglih Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije kao i Upravnom odboru ULUS-a koji se odnosi na rad Statusne komisije ULUS-a, a na osnovu preporuka i naložene potrebe za usklađivanjem obavljanja poverenih poslova MKI Upravni odbor je pristupio formiranju novog sastava statusne komisije kojim se vratio na Pravilnik o obavljanju ovih poslova iz 2019. godine. Dodatno, ispravno obavljanje ovih poslova regulisano je donošenjem Pravilnika o zaštiti podataka o ličnosti. Za članove novog sastava Statusne komisije u mesecu february izabrani su: Miroslav Lazović, Lana Vasiljević, Milica Lapčevič i Vesna Vesić.
Usled ometanog rada sekretarijata udruženja prouzrokovanog posledicama požara u martu mesecu, propušteno je raspisivanje 1. i 2. kvartala za stupanje u prijem samostalnih umetnika. Potrebno je napomenuti da su reprezentativna udruženja u obavezi da konkurs za prijem u status samostalnog umetnika obavljaju jednom godišnje a da ULUS iznimno (kao i neka druga udruženja) raspisuje konkurs na kvartalnom nivou.
POŽAR U UP “CVIJETA ZUZORIĆ”
Početkom marta požar je zahvatio prostorije sekretarijata UP “Cvijeta Zuzorić”. PU Stari Grad izvršila je uviđaj i napravila izveštaj. Formirana je komisija za popis uništene dokumentacije i tehničke opreme (R. Marković, N. Popović i V. Ramujkić) koja je uz pomoć bivše sekretarke Biljane Ognjenović i tehničara Srđana Matića izradila popis i dostavila ga Republičkom Arhivu.
Sekretarijat i računovodstvena služba udruženja izmešteni su u Galeriju ULUS, gde je preneta potrebna dokumentacija za rad kako bi se rad sa članovima nastavio neometano.
Predstavnici Republičkog arhiva napravili su uvid u zatečeno stanje i dali instrukcije za spašavanje dokumentacije koja nije bila potpuno uništena. Nominovana komisija uz pomoć drugih članova udruženja pristupila je poslu sušenja i zavođenja sačuvane dokumentacije.
Radi sanacije posledica požara, tri agencije su bile pozvane da izrade atest za korišćenje električnih instalacija, i na kraju je privaćen atest Instituta Nikola Tesla koji su zbog neispravnih strujnih instalacija dali ‘uslovni’ attest do početka grejne sezone – 15 oktobra 2021. godine.
Takođe, dobijene su tri ponude za stavljanje u funkcionalnost električnih instalacija u cilju nastavka redovnih programa Udruženja. Pre svega, pristupljeno je saniranju krovne površine odakle se u kišnim periodima slivala voda, što je bio preduslov za popravku strujnih instalacija. Ovaj deo posla finansiran je donacijom članova organa i tela.
Za ostatak troškova koji se odnosi na izdavanje atesta, popravku električnih instalacija sakupljane su dodnacije putem PayPala, donatorskih kutija, a uz pomoć Nezavisne kulturne scene Srbije obezbeđena su sredstva od 1000eur od Fondacije Fund Action koje su upotrebljene za ove potrebe.
SREĐIVANJE PROSTORA, DEPOA I ARHIVE ULUS-a
Na osnovu Pravilnika o napuštenim umetničkim delima u januaru mesecu poslat je poziv ćlanovima da preuzmu svoje ostavljene radove koji nisu donirani ULUS-u već preostali sa različitih izložbi. Za preuzimanje je dat rok i veliki broj umetnika je preuzeo svoje radove. Ovim je dalje sređivanje Depoa u Paviljonu olakšano.
U mesecu martu organizovana je radna akcija izbacivanja nagomilanih nepotrebnih predmeta iz Depoa UPCZ, što je dodatno olakšalo dalje radove Radne grupe za sređivanje depoa i archive ULUS-a, međutim i konstatovano da postoji još velika količina nepotrebnog otpada, npr. neispravne tehničke opreme koju je potrebno rashodovati, otpadnog papira, plastike, tekstilnih materijala, koju je potrebno sortirati i bezbedno odstraniti, itd.
Izložbeni prostor je stavljen u potpuno funkciju tokom Prolećne izložbe, čija koncepcija je pratila stavljanje u funkcionalnost električnih instalacija u UPCZ.
Učinjene su i pripreme za povratak u potpunu funkcionalnost i vraćanje Sekretarijata i Računovodstvene službe u UPZC, za šta je izrađen predraćun a značajan deo troškova je preuzela da pokrije Opština Stari grad.
Takođe, radi prijema nove tehnike (odobrenog iz Relieg Funda Vlade Nemačke), i bezbednog čuvanja postojeće, izrađen je nacrt za izradu ugradnog ormara u prostorijama iza portirnice i izrade i vođenja registra o stanju tehničke opreme koji će biti u nadležnosti Tehničke službe. Isto se odnosi na alat za postavke izložbi i male popravke i redovnu nabavku potrošnog materijala za potrebe instalacija izložbenog programa i realizacije drugih programskih aktivnosti. Ovaj deo posla biće realizovani volonterskom akcijom članstva, donacijama i uz pomoć sredstava odobrenih na konkursima za sređivanje arhive.
Po predviđenom planu, dosadašni prostor Sekretarijata biće prenamenjen za postor za sastanke i co-working, kao i biblioteku ULUS-a, a kalendar aktivnosti vodiće Programski koordinator i Tehnička služba.
Prostor dosadašnjeg Računovodstva i prostor ispred njega koristiće Računovođa i Administrativno tehnički sekretar za obavljanje tekućih poslova.
Takođe izvršen je popis radova ostavljenih za prodaju koji se nalaze u donjem nivou Galerije ULUS. Umetnici su pozvani da potvrde cene i/ili povuku svoje radove ukoliko nisu namenjeni prodaji.
Sa sakupljenom dokumentacijom u planu je otvaranje stranice Prodajne Galerije na web-stranici ULUS-a.
RESISTEMATIZACIJA RADNE ZAJEDNICE
Hronični nedostatak finansijskih sredstava za redovne isplate stalno zaposlenim članovima radne zajednice, ali i nekompetentnost izvesnih članova RZ za obavljanja poslova Udruženja koje se sada sve više usmerava na projektno finansiranje i veće korišćenje digitalnih aplikacija, rezultiralo je donošenjem nove sistematizacije radnih mesta pri čemu je na mesto Računovođe umesto dve stavljena jedna pozicija, a pozicija Kustosa prekoncipirana je u Producenta programa;
Budući da je prethodno Pavle Knežević koji je imao šestomesečni ugovor o probnom radu podneo ostavku uoči isticanja ugovora za posao administrativno-tehničkog sekretara, a u sličnom periodu dogovornu ostavku podnela i kustoskina Olivera Vukotić, krajem avgusta otvoreni su konkursi za dva radna mesta: administrativno-tehničkog sekretara i producenta programa.
Na osnovu Nove sistematizacije radnih mesta Snežana Milunović proglašena je tehnološkim viškom na poziciji drugog račnovođe, pošto je procenjeno da je Nemanja Božić uspešniji u realizaciji poslova računovođe, te joj je uručen otkaz, kao i zakonom predviđena otpremnina i plaćeni dani godišnjeg odmora.
Za radno mesto Producenta programa primljen je istoričar umetnosti Lav Mrenović, a Upravni odbor je formirao komisiju za izbor kandidata za radnu poziciju administrativno-tehničkog sekretara ULUS-a, što će biti i ućinjeno u najskorijem roku.
U tranzicionom periodu deo poslova sekretara preuzeo je Nemanja Božić, a podršku ima među članovima organa i tela, a naročito Upravnog odbora.
IMOVINSKO-PRAVNI STATUS PROSTORA ULUS-a
Udruženje već dugi niz godina za svoj rad i programe koristi dva prostora, Galeriju ULUS i UP Cvijeta Zuzorić, za koje nemarnošću gradskih i republičkih uprava ne postoji pravni osnov – ugovori za njihovo korišćenje.
Upravni odbor ULUS-a u više navrata pokušao je da pokrene rešavanje ovih pitanja, ajli nike naišao na zadovoljavajuću reakciju niti rešenje od strane nadležnih institucija.
Poslednji u nizu sastanaka održan ovim povodom bio je u Ministarstvu kulture i informisanja u prisustvu predstavnika Gradskog Sekretarijata za kulturu. Na ovom sastanku Savetnik za savremeno stvaralaštvo izneo je predlog kojim bi se obezbedilo dugoročno održavanje UP Cvijeta Zuzorić, a koje se sastoji u tome da sa 20% programa Gradski sekretarijat za kulturu uđe u program Paviljona ustanovljujući sedište Oktobarskog salona, a za uzvrat preuzimajući sve troškove materijalnog održavanja i delimično programskih troškova za reprezentativne izložbe i plata zaposlenih. Predstavnici ULUS-a su po dogovoru izradili službenu belešku sa sastanka, na koju Gradski sekretarijat za kulturu nike odgovorio tražeći dodatne garancije da će se ugovoreni plan dugoroćno sprovoditi. Predstavnici ULUS-a kao garanciju za potencijalni ugovor naveli su Skupštinu ULUS-a, kao vrhovni garant funkcionisanja udruženja.
U mesecu septembru upućen je hitan apel za razrešenje imovinsko-pravnog statusa prostora koje koristi Udruženje svim gradskin i republičkim nadleđnostima – Kabinetu Vlade RS, MKI, Gradskom sekretarijatu za kulturu, Republičkoj i Gradskoj direkciji za imovinsko pravne poslove, Upravi grada, itd. Međutim, do danas nikakva reakcija na ovaj apel nije usledila, tako da se priprema konferencija za štampu povodom ovog pitanja i sređivanje prostora sopstvenim kapacitetima, budući da nije izvesno da se na podršku nadležnih institucija može raćunati.
Kada se radi o Galeriji ULUS, Udruženje ne dobija nikakve informacije od Uprave grada o procesu resitucije za koji smo posredno informisani da je u završnoj fazi razrešenja. Takođe, Udruženje se tereti za dug rente u visini od oko 11 miliona rsd, koji se izdaje na osnovu ugovora koji ne poseduje ni ULUS, ni Grad, ni Agencija Poslovni prostor – Gradska direkcija za imovinu.
Podsećamo, da ULUS ima višegodišnji dug za grejanje u UPCZ, koji se stalno uplaćuje i varira oko cifre od 800.000 rsd, a da se od maja 2020. god tereti sa visokim računom za vodu od oko 200.000 rsd (za šta je uložen prigovor, jer je račun izdat na osnovu kvara prouzrokovanog tokom perioda vanrednog stanja proleća 2020. godine).
PLAN STRATEŠKOG RAZVOJA UDRUŽENJA
U martu mesecu Upravni odbor je usvojio trogodišnji plan strateškog razvoja Udruženja gde su specifikovani pravci delovanja i potrebni koraci kako bi se ovaj plan ostvario.
ZALAGANJE ZA BOLJE USLOVE RADA U UMETNOSTI
U okviru Debatno-istraživačkog programa ULUS-a u ovom periodu realizovano je 7 javnih debata, koje su organizovale radne grupe udruženja. U radnim grupama učestvovalo je preko 30 članova udruženja i preko 15 spoljnih saradnika. Debate su okupile stručnjake iz različitih oblasti rada, radnog prava, kulturnih politika, itd. Rezultat ovog programa biće u doglednom roku objedinjen u Zborniku ULUS-a: O radu u umetnosti.
Organizovana je Međunarodna konferencija o uslovima rada u umetnosti (Polje umetnosti – polje borbe) koja je okupila predstavnike 10 regionalnih i internacionalnih udruženja.
Predstavnici ULUS-a uzeli su učešće na međunarodnim konferencijama koje se bave poboljšanjem uslova rada u umetnosti: Kongres kulturnih radnica i radnika (Blok, Zagreb), Reshape konferencija (Wikitoki, Bilbao, Španija), Remuneracija umetničkog rada (IAA, online).
Dva značajna projekta koja se bave unapređenjem statusa umetnika i udruženja kroz razvoj diskurzivnih programa, sindikalno organizovanje i umrežavanje umetnika, podružnica, kulturnih i edukativnih ustanova širom Srbije dobili su podršku od Nemačke vlade/Gete Instituta i Fondacije za otvoreno društvo Srbije. U toku je formiranje radnih timova za koji su pozvani da uzmu učešće svi članovi udruženja.
Predstavnici ULUS-a su sa svojim predlozima uzeli aktivno učešće u javnim raspravama vezanim za izmene i dopune Zakona o kulturi kao i Zakona o finansijskoj podršci porodica sa decom.
Brojni zahtevi za unapređenje statusa samostalnih umetnika upućeni su nadležnim institucijama (Zahtev za overe zdravstvenih knjižica, Inicijativa da lokalne samouprave imaju obavezu plaćanja doprinosa za samostalne umetnike, Primedbe na izmene i dopune Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, Predlog ULUS-a za unapređenje statusa samostalnog umetnika, Zahtev ULUS-a za rešavanje radnih prostor umetnika)
Otvoreni su pregovori sa Gradskim institucijama u vezi dodele radnih prostora ateljea za umetnike.
U saradnji sa Združenom akcijom Za krov nad glavom u septembru mesecu ULUS je organizovao akciju za odbranu vrata članice Udruženja Dragane Milisavljević, koja se nemarnošću nadležnih institucija našla u situaciji da joj je naloženo iseljenje iz stana koji je platila sopstvenim sredstvima. Takođe, članovi ULUS-a su učestvovali u pokušaju izvršenja njenog iseljenja, koje je tom prilikom i sprećeno 24. septembra.
ULUS je postao deo internacionalne mreže umetničkih asocijacija Hypermates – Art Workers Italia, koje se aktivno zalažu za bolje uslove rada u umetnosti. Pored ULUS-a članovi ove mreže su SOTA (State of The Art, Belgija), PAAC (Piataforma Assemblearia de Artistas de Catalunya, Španija), Platform BK (Holandija), Trabajadores del arte (Čile, Kolumbija, Ekvador, Argentina, Meksiko, Peru, Venecuela), UKS(Norveška), W.A.G.E. (SAD), Weigh Station (Italia), BLOK (Hrvatska).
Nadzorni odbor
Nadzorni odbor je tokom 2021. godine radio u sastavu: Nevena Popović (predsednica), Ranko Travanj (zamenik), Isidora Ilić, Ana Milosavnjević i u skladu sa nadležnostima, koje su definisane Statutom ULUS-а. Nadzorni odbor je na pitanja odbora slikarske sekcije odgovoreno u skladu sa Statutom i pravilnicima udruženja. O požaru u UP ”Cvijeta Zuzorić”, koji se dogodio 8.03.2021., Nadzorni odbor je sačinio izveštaj i prosledio ga Upravom odboru. Povodom teškog ekonomskog stanja udruženja i potencijalne resistematizacije, Nadzorni odbor je bio stava da bi pre bilo kakvih odluka bilo poželjno dobiti uvid u finansijsko poslovanje udruženja i zatražio je od UO da uputi nalog računovođi da pripremi izveštaj o finansijskom poslovanju za prvih šest meseci 2021. Tokom juna se Nadzorni odbor bavio krađom ULUS-ove tehničke opreme, koja je predstavljala donaciju Fondacije Saša Marčeta. Reagujući na probleme oko zastupanja udruženja, koja su nastala kao posledica brisanja zastupnika udruženja iz APR-a, Nadzorni odbor je zatražio mišljenje nadležnog ministarstva i, nakon prispelog dokumenta, o istom obavestio članstvo. Rad i angažovanje Nadzornog odbora u proteklom periodu dokumentovano je zapisnicima i obaveštenjima koji su aktivnim članovima dostupni na sajtu Udruženja.
Umetnički savet
Umetnički savet je radio u sledećem sastavu: Nataša Kokić, Sanja Tomašević, Danilo Prnjat, Jovanka Mladenović i Kristina Ristić
U ovoj godini, Umetnički savet je održao deset sastanka i veliki broj zajedničkih radnih sesija i razgovora sa različitim umetnicima i drugim predstavnicima kulturno-umetničkog života.
Sve izložbe su održane po planiranom programu, uprkos radu u otežanim okolnostima (epidemiološka situacija, požar u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” (UPCZ) itd).
Do sada su u UPCZ održane sledeće izložbe: Novi članovi 2021, “Pogled u neočekivano” (u organizaciji Slikarske sekcije), Prolećna izložba – “Nevidljivi portret” (US u saradnji sa Irenom Ristić i Milicom Ivić), “To se nije dogodilo! (izložba u organizaciji Sekcije proširenih medija koja je zbog požara kasnila i izmeštena je u prostor Bioskopa Balkan, Trijenale crteža i male plastike – “Hod po liniji” realizovana na dve lokacije: u Kući legata i UPCZ (US u saradnji sa Kristinom Sedlarević), Bijenale mladih – “Zajednički jezik” koje je osim u galerijskim prostorima Udruženja (UPCZi Galerija ULUS) održano na još 9 različitih lokacija (Konak kneginje Ljubice, Rimski bunar, Vojni bunker, Veliki barutni magacin, Planetarijum (Amam), Centar za sliku i tekst Footnote, Luna park, Vojni muzej, Zoološki vrt) i velikom broju javnih i zelenih površina u gradu, izložba o radnim pitanjima “Antinomije autonomije” (US u saradnji sa Vladanom Jeremićem). Većina izložbi imali su vođenja kroz izložbe, govorni, radioničarski i drugi bogat prateći program, koji je važan segment programa Udruženja počev od prošle godine.
U Galeriji ULUS održano je dvanaest samostalnih i grupnih izložbi, kao i izložba umetnika nagrađenih tradicionalnim nagradama ULUS-a (svi dobitnici Zlatnih nagrada Udruženja dobili su uz finansijske nagrade i termine za samostalno izlaganje). Do kraja godine, planirano je da se održi još pet samostalnih izložbi kao i velika Novogodišnja prodajna izložba članova i članica Udruženja.
Umetnički savet trenutno priprema Jesenju izložbu – “Vanredno stanje” (u saradnji sa Dejanom Sretenovićem i Jelenom Stojanović), a pre koje će uslediti Izložba crteža studenata FLU i Izložba Kluba veterana ULUSa u Maloj galeriji Paviljona. Novogodišnji period planiran je za održavanje Decembarske prodajne izložbe na kojoj će se naći i veliki broj napuštenih dela iz depoa Udruženja, a imaće i humanitarni karakter.
Sve izložbe u organizaciji Umetničkog saveta koje su održane u UPCZ pratio je katalog izložbi, a sredstva za isti odvojena su i za kataloge svih sekcijskih izložbi, ali je realizacija kataloga zavisila od samoorganizacije same sekcije. Takođe, Umetnički savet je, u saradnji sa nekolicinom kolega priredio Godišnjak 2020 kojim je na sveobuhvatan način predstavljen celokupan program realizovan tokom 2020. godine. Godišnjak je, uz posebnu pažnju koju je dao kataloškoj obradi samostalnih izložbi u Galeriji ULUS, obuhvatio recenzije izložbi, intervjue sa svim nagrađenima na ULUS-ovim izložbama, predstavljanje događaja realizovanih u toku izložbi itd.
Iako su prethodne godine, umetnici koji su dobili termin po konkursu za izlaganje u Galeriji ULUS, bili u obavezi da isti plate na ime tehničkih troškova odžavanja prostora, s obzirom da su planirana i dobijena sredstva na konkursima Sekretarijata za kulturu Grada Beograda i Ministarstva kulture i infirmisanja, svaki umetnik koji je ove godine dobio produkcijski honorar za izlaganje u iznosu od 25.000 dinara. Novina je da je na predlog US, UO doneo odluku o ukidanju kotizacija za aktivne članove koji izlažu na svim ULUS-ovim izložbama.
Trenutno su u toku konkurs za prijem novih članova, konkurs za program Galerije ULUS u 2022.godini, kao i konkurs za Decembarsku prodajnu izložbu članova ULUS-a.
Statutarna komisija i Radna grupa za organizacionu strukturu, Statut i pravilnike
Radna grupa sa Statut i pravilnike je formirana na prvom zajedničkom sastanku svih Organa, Tela i članova Udruženja održanog u januaru 2020. Grupu su činili Vesna Martinović Marović, Nevena Popović, Kristina Ristić, Gabriela Vasić, Srđan Vukajlović, Rade Marković, Dragana Stevanović, Vojislav Klačar, Martin Erdeš, Vahida Ramujkić i Miodrag Vargić. Početkom februara 2020. grupi su se, na inicijativu S.Vukajlovića, priključili članovi Komisije za statut: Milena Putnik, Ana Piljić i Jovana Đorđević.
Prvi sastanak je održan 05.02.2020. Od tada je održano 16 sastanaka u 2020. i 12 sastanaka u 2021. Sastanci su održani preko zoom-a u različitom sastavu i uz prisustvo u proseku između 2 i 5 članova. U tom periodu je urađeno sledeće:
1.Napisan je predlog novog Statuta
2.Napisani pravilnici:
Poslovnik o radu komisije za Status samostalnih umetnika,
Pravilnik o zaštiti ličnih podataka
Predlog Pravilnika za rad Radnih grupa Udruženja
Sud časti
Od konstitutivne sednice (09.01.2020) Sud časti radi u sastavu Miodrag Vargić (predsednik), Aleksandrija Ajduković (zamenica predsednika), Gabriela Vasić i Jovan Jović, zapravo u smanjenom broju jer na Skupštini decembra 2019. nije izabran peti član delegiran od slikarske sekcije. Tokom ovog perioda Sud časti je održao 27 sednica na kojim se raspravljalo o mnogim slučajevima, tako da su ove godine uručene dve opomene. Značajan deo vremena je posvećen radu na izmenama i dopunama Pravilnika o radu Suda časti koji je završen početkom 2021. U radu na izmenama i dopunama Pravilnika učestvovale su i kolege i koleginice: Srđan Vukajlović, Vahida Ramujkić, Milica Ružičić.
Početkom aprila je započet proces vezan za prijavu Upravnog odbora i Veljka Zejaka protiv koleginice Gabriele Vasić i u to vreme su sukcesivno pristizale prijave (13) za koje Sud časti nije imao kapacitet da odgovori prvo zato što neke nisu imale osnova za dalje procesuiranje (4).
Drugi i važniji razlog je to, što je Veće Suda časti odlučilo da se bavi prijavama protiv koleginice Gabriele Vasić, koje uključuju znatan broj kolega oštećenih delovanjem koleginice, koja je takođe članica Suda časti. Kompleksnost situacije i obimnost materijala je dovelo do toga da je proces dugo trajao i iz tog razloga neke prijave nisu procesuirane.
Sekcija proširenih medija
Sekcija proširenih medija je ove godine radila u sastavu: Vesna Vesić (vd predsednica), Vojislav Klačar i Dušan Radovanović. Sekcija se sastajala četiri puta u kvorumu.
Uspešno je organizovana izložba sekcije sa 50 učesnika, “To se nije dogodilo” u prostoru bivšeg bioskopa Balkan od 15.jula do 5.avgusta 2021.
Katalog Trijenala proširenih medija iz 2019 godine uspešno je priveden kraju i uskoro izlazi iz štampe. Digitalni primerak kataloga možete preutezi ovde.
Sekcija trenutno radi na organizaciji Trijenala naredne godine.
Slikarska sekcija
Odbor sekcije u ovom period su činile: Anita Bunčić Četnik (predsednica), Milena Bošković Badnjar, Marija Kauzlarić, Jelena Aranđelović i Andrijana Bugarić.
Organizovana je izložba sekcije Pogled u neočekivano u UP Cvijeta Zuzorić u periodu 18.02 – 08.03.2021.
Održan je jedan sastanak u kvorumu, 9.10. 2021, na kome su izabrani novi članovi Odbora sekcije:Vladan Jeremić, Marija Zdravković, Milena Putnik, Mihael Milunović i Iva Kontić.
Sve zapisnike sa satanaka Odbora slikarske sekcije i sastanaka sekcije možete naći ovde.
Vajarska sekcija
Odbor sekcije : Milica Ružičić,Srđan Vukajlović, Radivoje Marković, Sanja Tomašević i Vida Stanisavac. Predsednica odbora sekcije: Milica Ružičić
U naznačenom periodu održano je 5 sastanaka sekcije. Osim prvog, održanog samo preko zuma, ostali sastanci su održani preko zuma i uživo. Svi održani sastanci su imali kvorum : 25.12.2020., 05.02.2021., 22.05.2021., 02.06.2021. i 19.09.2021.
Najvažnije aktivnosti: 1 Organizacija izložbe “Vajari/ke Srbije 2021.“
2 Napisan je i izglasan Pravilnik o radu Vajarske sekcije
Izložba “Vajari/ke Srbije 2021.“ je održana u periodu od 10. do 26. juna 2021.
Selekciona komisija u sastavu Vida Stanisavac, Veljko Zejak i Maša Paunović je na osnovu konkursa i po pozivu odabrala 37 izlagača i 39 radova radova.
Žiri za nagrade, Miroslav Karić, Lana Vasiljević i Dragan Rajšić su dodelili 3 ravnopravne nagrade od po 13.000. Nagrađeni su Predrag Kešelj, Petar Sibinović i Gordana Kaljalović
Sredstva za izložbu: od konkursa Ministarstva kulture 55.000, od konkursa Gradskog sekretarijata za kulturu 25.000, donacija Radeta Markovića 20.000. Sva sredstva su utrošena prema dogovorenoj nameni: nagrade 39.000, prevoz 5.000, dozvola za ulazak vozila na Kalemegdan 3.600, dodatni štampani materijal 7.400, katalog 30.000, koktel za otvaranje itd. Na kraju je ostalo 1.600 rsd.
Izabran je i žiri za godišnju nagradu Zlatno dleto: Lana Vasiljević, Ivana Milev i Radoš Antonijević
Grafička sekcija
U naznačenom periodu održan je 1 sastanak sekcije koji je imao kvorum (13.10.2021)
Navažnije aktivnosti:
- Predlog kandidata za dopunu Organa i tela na predstojećoj Skupštini ULUS-a.
- Izbor članova žirija za dodelu nagrade Zlatna igla 2021.
- Predlog za imenovanje članova Odbora Grafičke sekcije.
Sekcija je na sastanku izglasala kandidate za dopunu OIT; Upravni odbor – Jelena Jocić i Jovan Jović, Umetnički savet – Vladimir Lalić, Nadzorni odbor – Sanja Žugić i Sud časti – Daliborka Đurić.
Izabran je i žiri za godišnju nagradu Zlatna igla: Maja Simić, Nenad Zeljić i Dijana Miletić.
Predložen je i odbor sekcije u sastavu: Suzana Vučković (ukoliko prihvati pošto nije bila prisutna), Maja Simić, Miloš Đorđević, Jelena Jocić i Ana Milosavljević. Odbor nije izglasan zbog odsustva predsednice Suzane Vučković.
Radna grupa Samostalci je bavljenje pitanjima socijalnog, pravnog i radnog statusa samostalnog umetnika tokom 2021. godine realizovala kroz angažovanje i istraživanja Socijalnog bloka ULUS-ovog debatno-istraživačkog projekta „Ka horizontalnosti u umetnosti”. U radu je učestvovalo šest istraživača: Maja Beganović, Anita Bunčić Četnik, Miroljub Filipović, Nevena Popović, Vahida Ramujkić, Isidora Ilić.
Napisan je predlog o otpisu dugovanja samostalnih umetnika i razrađen je dokument ULUS-ovih predloga za unapređenje statusa samostalnog umetnika. Ova dokumenta su poslata Ministarstvu kulture i informisanja. Efekat predloga se mogao videti već početkom marta, kada je ministarka kulture i informisanja uputila nadležnom Ministarstvu finansija inicijativu za izmenu Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kojom se definiše jasna obaveza jedinica lokalne samouprave u pogledu plaćanja doprinosa za penziono i invalidsko osiguranje i doprinosa za zdravstveno osiguranje za samostalne umetnike. Radna grupa je krajem marta u saradnji sa drugim udruženjima pripremila i priložila predloge za izmenu Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, zahtevajući da se samostalne umetnice i samostalne stručnjakinje u kulturi zakonski priznaju kao zaposlene i da im se omogući pravo na naknadu zarade. RG Samostalci radila je na obradi i prevodu dokumenata kojima se reguliše status samostalnog umetnika u regionu i Evropi; člancima iz Službenog glasnika koji se tiču osnovica osiguranja samostalnih umetnika, platа samostalnih umetnika, regulisanjа statusa samostalnih umetnika. Istraživanja su predstavljena na javnoj debati „Status samostalnog umetnika: zanimanje, dužničko ropstvo ili socijalni slučaj?”, koja je održana 19.04.2021. i na kojoj su učestvovali stručnjaci, kulturni radnici i sagovornici iz drugih reprezentativnih udruženja U Srbiji. Tokom junskog trodnevnog događaja „Polje umetnosti-polje borbe” održana je zatvorena radna sesija, koja je okupila predstavnike svih profesionalnih udruženja vizuelnih umetnika u regionu, kako bi se razmenila iskustva i artikulisale ideje za poboljšanje statusa samostalnog umetnika.
Održan je radni sastanak u Ministarstvu kulture na kojem su prisustvovali Radovan Jokić, pomoćnik ministarke kulture i informisanja, Vladimir Nedeljković, pravnik u sektoru za savremeno stvaralaštvo, dr Hristina Mikić, ekspertkinja za ekonomiku kulture, Miodrag Vargić, samostalni umetnik, član grupe za fer praksu i Aleksandrija Ajduković, samostalna umetnica i koordinatorka grupe za fer praksu. Na sastanku su razmatrana dva predloga RG na kojima je grupa radila intenzivno i kontinuirano u prethodnom periodu i dogovorone je :
– da se u narednom raspisu Konkursa za umetničku produkciju za savremeno stvaralaštvo, preporuči da svi koji su dobili sredstva iz budžeta, predvide pravičnu naknadu za umetnike na samostalnim i retrospektivnim izložbama.
Ova inicijativa RG je ponovno vraćanje dostojanstva umetnicima izlagačima kao i uvođenje fer odnosa u sistemu savremene izlagačke prakse.
– da se u narednom periodu organizuje sastanak sa predstavnicima Ministarstva finansija zbog druge inicijative koja se odnosi na umanjenje poreza na autorske honorare.
Ova dva predloga i inicijative RG su zapravo paket i delimičnim ispunjenjem ekonomsko osnaživanje umetnika ne bi doživelo svoju punu afirmaciju.
Radna grupa za prostore iznela je na sastanku održanom u maju 2021. u Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda probleme članova ULUS-a sa nedostatkom radnog prostora (prema anketi sprovedenoj 2020. godine čak 65% umetnika radi u prostoru u kome i živi, a samo 1,2% u dodeljenom ateljeu). Predloženo je više modusa rešavanja ovog problema u odnosu na potrebe različitih praksi i dostupnost prostora. Pripremljena je nova anketa za članove udruženja u svrhu preciznijeg određivanja potreba za prostorom. U toku je obrada dokumenata iz arhive ULUS-a vezanih za politiku dodele radnih prostora umetnicima, koja treba da rezultira izveštajem istraživanja i formiranom digitalnom arhivom dokumenata.
Arhiv
Na konkursu Ministarstva kulture i informisanja RS za finansiranje ili sufinansiranje projekata iz oblasti kulturnog nasleđa u Republici Srbiji u 2021. godini podržana su tri ULUS-ova projekta čija je realizacija u toku:
- Zaštita arhivske građe „Kartoteka umetnika“ – nabavka metalnih kartotečkih ormana –300.000,00 dinara
- Tehničko i informaciono unapređenje bibliotečkog fonda ULUS-a – 732.000,00 dinara Cilj projekta je računarsko i softversko opremanje (BISIS softver), organizovanje fonda biblioteke, kataloško opisivanje i omogućavanje fizičke dostupnosti stučnoj i široj javnosti za dalje korišćenje kao i unapređivanje uslova za smeštaj građe (nabavka ormara za smeštaj knjiga i kataloga).
- Kolekcija fonda za unapređenje stvaralaštva mladih umetnika likovnih i primenjenih umetnosti – stručna obrada, inventarisanje i preramljivanje – 400.000,00 dinara. Cilj projekta je stvaranje uslova za bolje čuvanje i zaštitu umetničkih dela koja pripadaju kolekciji „Fond mladih“.
Članovi projektnog tima koji rade na realizaciji su: Nevena Popović, Milena Putnik, Ana Piljić Mitrović, tehničar Srđan Matić i bibliotekar dr Vladimir Živanović (SANU).
FINANSIJSKI ZA 2019 / 2020 I ZA PERIOD od 01.01.2021. – 31.10.2021. godine
U ovom trenutku, zbog specifične situacije, finansijski izveštaj može sadržati izvesne manjkavosti koje će biti otklonjene.
Molimo da se uvaže okolnosti uslova rada računovođe, promene u radnoj zajednici i povećanje obaveza.
PRIHODI 2021. od 01.01.2021. – 31.10.2021. godine
Prenos iz 2020. godine: 374.283,50 RSD
Članarine: 933.139,00 RSD
Kotizacije: 391.756,00 RSD
Autorski servis: 162.100,00 RSD
Povereni poslovi: 4.120.500,00 RSD
Prihod od projekata ukupno: 9.295.440,00 RSD
Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije / Konkurs Savremenog stvaralaštva
- Program u Galeriji ULUS 650.000,00 RSD
- Program UP Cvijeta Zuzorić 1.200.000,00 RSD
Konkurs međunarodne saradnje:
- Debatni program – 200.000,00 RSD (zbog korone prebačeno za 2021.)
Ostali projekti:
- Projekat ULUS-a: Arhivska građa – Kartoteka umetnika 300.000,00 RSD
- Projekat ULUS-a: Unapređennje bibliotečkog fonda ULUS-a 732.000,00 RSD
Sekretarijat za kulturu grada Beograda:
- Godišnji program UP “Cvijeta Zuzorić” 300.000,00 RSD
- Godišnji program Galerije ULUS 500.000,00 RSD
Fondacija za otvoreno društvo 1.919.000,00 RSD
Goethe-Institut: 3.494.440,00 RSD
Ostali prihodi:
Poslovno tehnička saradnja
LUMEN (prodavnica boja) 216.000,00 RSD
Donacije 220.818,00 RSD
Prihod od izlagačkih termina 301.000,00 RSD
UKUPNO: 11.732.436,50 RSD
RASHODI 01.01. do 01.10. 2021. godine
Isplate zaposlenima 3.543.251,00 RSD
Komunalni i drugi troškovi 792.441,35 RSD
- Struja 522.489,35 RSD
- Voda 3.211,00 RSD
- Gradska čistoća 98.736,00 RSD
- Grejanje – RSD 117.235,00 RSD
- UP-LINK (alarmi) 50.770.00RSD
Troškovi usluga 400.000,00 RSD
- Advokatska kancelarija 200.000,00 RSD
- Knjigovodstvena agencija 200.000,00 RSD
Programski troškovi ukupno
- 1.827.256,00 RSD
Troškovi kancelarijskog materijala ukupno
- 27.066,00 RSD
Atest za struju UP Cvijeta Zuzorić
- ELEKTRO BGD: 36.000,00 RSD
Isplata otpremnine Snežani Milunović
- 292.807,34 RSD
RASHODI UKUPNO : 6.918.821,69
FOND SOLIDARNOSTI ULUS-a:
Stanje: 115.079 RSD
DUGOVANJA:
- Grejanje 750.000,00 RSD
- Zakup Galerije ULUS, Kneza Mihaila 37
11.800.000,00 RSD bez ugovornog odnosa
- UP-LINK (alarmi sistem)
60.000 RSD
Finansijski izveštaj za 2020. godinu
Prenos iz 2019: 462.600,00 RSD
PRIHODI 2020. godine
Članarine: 1.248.500,00 RSD
Kotizacije: 684.400,00 RSD
Autorski servis: 310.000,00 RSD
Povereni poslovi: 4.120.500,00 RSD
Prihod od projekata ukupno 2.523.140,00 RSD
Ministarstvo kulture i informisanja RS
Konkurs Savremenog stvaralaštva:
- Program u Galeriji ULUS 500.000,00 RSD
- Program UP Cvijeta Zuzorić 500.000,00 RSD
Konkurs međunarodne saradnje:
- Debatni program 200.000,00 RSD (zbog korone prebačeno za 2021.)
Fondacija za otvoreno društvo
- Debatni program 1.072.000,00 RSD
Gete Institut:
- Za opremu 235.140,00 RSD
Po pojedinačnim projektima članova gde je ULUS bio nosilac odobreno je
3.350.000,00 RSD.
Poslovno tehnička saradnja:
LUKAS (prodavnica boja) 288.000,00 RSD
Donacije: 191.759,00 RSD
Prodaja kataloga: 62.560,00 RSD
Dohodak iz Fonda solidarnosti KRRS: 41.562,50 RSD
UKUPNO: 10.395.621,50 RSD
RASHODI 2020. godine
Isplate zaposlenima 5.739.316 RSD
Iz poverenih poslova 2.320.500,00 RSD
Iz osnovnih prihoda ULUS-a 2.735.956,60 RSD
Iz projekata 175.316,00 RSD
Prevoz zaposlenih: 281.810,00 RSD
Tekući troškovi – 1.747.600,00 RSD
- Struja 850.000,00 RSD (MKI)
- Voda 10.000,00 RSD (MKI)
- Čišćenje 216.000,00 RSD (SOPSTVENI)
- Kafa, voda 65.000,00 RSD (SOPSTVENI)
- Grejanje 458.000,00 RSD (dug iz 2018 i 2019.)
- UP-LINK (alarmi) 81.600,00 RSD
Honorari: 718.000,00 RSD (PP)
- Održavanje baze podataka 48.000,00 RSD
- Pravnici (2) 300.000,00 RSD
- Knjigovodstvena agencija 250.000,00 RSD
- Članovi statusne komisije (4) 120.000,00 RSD
Programski troškovi: 737.308,00 RSD
- Izrada i održavanje websajta i dva pod-domena (ULUS MEDIA, Trijenale grafike, Bijenale mladih) 137.000,00 RSD
- Snimanje i lajv stream događaja (Debatni) 134.500,00 RSD
- Učesnici Debatnog programa (26) 415.108,00 RSD
- Audio-video produkcija (Prolećna) 11.700,00 RSD
- Nаграде у оквиру изложбе Вајари/ке Србије (3) 39.000,00 RSD
Troškovi štampe: 535.472,36 RSD
- Katalog Prolećna 71.240,00 RSD
- Godišnjak 242.110,00 RSD
- Katalog Jesenja 90.000,00 RSD
- Troškovi štampe / Fotokopirnica Student 35.000,00 RSD
- Štampa raznih vrsta pratećeg materijala za izložbe 41.277,00 RSD
- Baneri za izložbe 53.445,36 RSD
- CIP 2.400,00 RSD
Troškovi kancelarijskog materijala: 145.000,00 RSD (PP)
Oprema: 382.570,00 RSD
- 2 kompjutera, NAS server, projektor i osvetljenje (Gete) 235.140,00 RSD
- Laptop, projektor, ruter i mikrofon (MKI) 147.430,00 RSD
Oprema prostora: 86.809,12 RSD
- Info PULT 20.209,12 RSD
- Kafe kuhinja 13.500,00 RSD (sto i klupe)
- Električarski radovi 16.500,00 RSD (Kafe kuhinja)
- Depo 36.600, 00 RSD (izrada polica)
Transport radova: 34.996,00 RSD (MKI)
Sudske odštete:
- Po tužbi Mirjane Denkov Mraović 120.000,00 RSD
RASHODI: 10.021.338,00 RSD
STANJE na 31.12.2020. godine: 374.283,50 RSD
FONDOVI SOLIDARNOSTI:
Fond solidarnosti ULUS-a
- Donacije: 258.749,00 RSD
- Isplaćeno: 119.232,00 RSD
Stanje: 139.517 RSD
Fond solidarnosti kulturnih radnika i radnica Srbije
- Donacija: 597.162,50 RSD
- Isplaćeno (19 članova): 555.600,00 RSD
Za ULUS (7%): 41.562,50 RSD
DUGOVANJA:
- Grejanje 450.000,00 RSD
- Zakup Galerija ULUS Knez Mihajlova 37 8.000.000,00 RSD
Finansijski izveštaj za 2019
PRIHODI: 10.270.200,00 RSD
Članarine: 1.235.000,00 RSD
Kotizacije: 782.000,00 RSD
Autorski servis: 290.000,00 RSD
Povereni poslovi: 4.300.000,00 RSD
Poslovno-tehnička saradnja (LUMEN prodavnica boja): 288.000,00 RSD
Ministarstvo kulture: 900.000,00 RSD
Sekretarijat za kulturu Beograda: 2.200.000,00 RSD
Prihod od donacija za ULUS: 275.200,00 RSD
RASHODI: 9.779.489,71
Plate zaposlenih (iz različitih izvora):
Iz poverenih poslova: 2.200.000,00 RSD
Iz sopstvenih prihoda ULUS-a: 2.823.479,15 RSD
Prevoz zaposlenih:
451.938,00 RSD
Programski troškovi:
Realizacija programa Ministarstvo: 900.000,00 RSD
Realizacija programa – Sekretarijat za kulturu: 2.200.000,00 RSD
Komunalni troškovi:
Voda: 12.000,00 RSD
Struja: 818.872,56 RSD
Čišćenje: 216.000,00 RSD
Kafa, voda: 157.200,00 RSD
Dugovanja:
Grejanje: 420.000,00 RSD
Zakup Galerije ULUS: —–
Uplink: 30.000,00 RSD