Poziv za učešće u 85. JESENJOJ IZLOŽBI 2022 – FLAMINGOV CVET ILI ANTURIJUM
Izložba Flamingov cvet ili anturijum inspirisana je ličnošću Cvijete Zuzorić, čije ime nosi umetnički paviljon u kojem je smešten ULUS.
Rođena 1555. godine u Dubrovniku, Cvijeta je bila poznata po svojoj lepoti, otmenosti i bliskoj vezi s pesnicima i umetnicima, tzv. “akademijom složnih”[1]. Odrasla u bogatoj trgovačkoj porodici, Cvijeta je zajedno sa supružnikom Bartolomeom Pešonijem doživela bankrot što ih je primoralo na emigraciju. Dok se Bartolomeo snalazio prodajući prepoznatljivo crveno cveće – anturijume po ulicama Ankone (Italija) – a to je paru omogućavalo opstanak, Cvijeta se tada možda počela baviti osmišljavanjem “Opšteg programa rada u 13 tačaka” u stihu, koji je nažalost volšebno nestao. Opšti program rada se fokusirao na društvena, radnička i esnafska pitanja, a ne na idejna i umetnička (kao što je to bio slučaj sa programskim tekstovima njenih bliskih saradnika čiji je jedini cilj bio uređivanje uskog umetničkog polja).
S jedne strane, problemi siromaštva, izbeglištva, urušenih prava radnika i umetnika, njihovog odnosa, smanjene podrške umetnosti, a s druge – slobodno stvaralaštvo, ljubav, solidarnost, strast i zajedništvo kao sredstva i ciljevi borbe – predstavljaju vezu između Cvijetine istorije i aktuelnog trenutka u društvu i kulturi.
Zato 85. Jesenju izložbu posvećujemo Cvijeti, Bartolomeu i anturijumima, a ništa manje i svima koji su učestovali u podizanju paviljona na Kalemegdanu pod Cvijetinim imenom – upravo za umetničke izložbe, s idejom slavljenja Cvijetinog života i njene posebne strasti. O toj posebnoj strasti (a i o onoj drugoj, žalosnoj) svedoče sledeći zapisi:
1) „Cvijeta Zuzorić najuvjerljiviji je dokaz koliko trajan i snažan utisak u vremenu i prostoru može ostaviti neka protekla strast, koja se zapravo trajno odbija od jednog pjesničkog zrcala do drugog, sve dok se umnožena u beskraj ne izgubi na mjestu odakle je i potekla“ (Dialogo delle Bellezza, p. 7);
2) „Iza »strašnih glasova Vukova, Medvjeda i Tigrova«, kojim »odjekuju ova naša tamna i sumorna mjesta« – to jest grad Dubrovnik shvaćen kao mračna kamena šuma – leži ne samo aluzija na sve one »čerkeske tigrove i afričke lavove« iz Galatea Giovannija della Casa, nego zacijelo i na imena/prezimena ondašnjih gradskih vladajućih moćnika koji, osjetivši opasnost i nedosežnost pojave kakva je Cvijeta Zuzorić, »prepuni pakosti i zavisti (…) daju glupim riječima oduška nemiru svoje žalosne strasti« (sfogano con parole scempie la molestia della lor trista passione), piše MFra. To je, kako sluti Zdenka Marković, mogući razlog nestanka Cvijetinih stihova, odnosno nastanka slučaja Cvijeta. (Luko Paljetak, Matica Hrvatska).“
[1] Bogišić, D. 1986, Akademija „Složnih“ („Dei concordi“) u Dubrovniku 16. veka.
Kako tema Jesenje izložbe 2022. obuhvata različita pitanja fizičke i duhovne egzistencije, na konkurs se mogu prijaviti radovii:
- koji se bave temom strasti koja ostavlja dalekosežni uticaj na širu zajednicu
- koji prikazuju – interpretiraju anturijum (što više radova sa samim cvetom, to bolje!)
- koji se bave temom pokroviteljstva i podrške savremenoj umetnosti
- koji se bave prostorima za umetnost, odnosom paviljona i ULUS-a
- koji se bave temom udruživanja, kolektivnog rada i delovanja (bilo u produkcionom modelu npr. kolektivni radovi, bilo sadržajem).
Jesenja izložba će takođe imati prateći program za koji umetnici i drugi zainteresovani mogu da ponude predloge u okviru sledećih tematskih celina:
- Ukrasite sebe: predavanja, radionice i slično na temu samoaktuelizacije;
- Podržite druge: akcije solidarnosti s ugroženim društvenim kategorijama;
- Pomozite društvu: prezentacije strategija borbe za (globalnu, socijalnu, ekonomsku itd.) pravdu;
- Pomozite umetnicima i podržite ULUS: direktne akcije podrške ULUS-u i umetnicima poput donatorske večeri za Fond solidarnosti;
Umetnici mogu da prilože pojedinačne radove, svoje kustoske predloge manjeg obima i predloge za prateći program na adresu: [email protected] do 30. septembra 2022. godine.
Prijava treba da sadrži i popunjen PRIJAVNI LIST i vizuelni ili drugi prateći materijal, ukoliko postoji.
Izložba se organizuje od 10. novembra do 8. decembra 2022. godine.
O KUSTOSKOM TIMU
Nina Mihaljinac, Petar Cigić i Milan Đorđević su dugogodišnji saradnici na brojnim umetničkim i naučnoistraživačkim projektima u polju kulture u Srbiji i inostranstvu (EPICA-empowering participation in culture and architecture, Another Artworld: Manifestations and Conditions of Equity in Visual Arts, Atlas galerija i izlagačkih prostora u Srbiji, itd). Imaju izlagačku aktivnost (Bijenale arhitekture u Veneciji, Bijenale neodvisnih Ljubljana, Muzej Jugoslavije, U10, DKSG, ULUS, Ulučna galerija, Galerija Kolektiv). Petar Cigić je asistent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu, Nina Mihaljinac je rukovodilac UNESCO Katedre za kulturnu politiku i menadžment na Univerzitetu umetnosti u Beogradu i docent na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu – Katedra za menadžment I produkciju pozorišta, radija i kulture, a Milan Đorđević saradnik u nastavi i doktorant na toj katedri. U umetničkom, naučnom i kustoskom radu bave se kulturnom politikom i teorijom umetnosti i arhitekture, i temamama poput novih modela organizovanja i odlučivanja.