Poslednja nedelja i zatvaranje 86. Jesenje Protestne izložbe ULUS-a “TAJNĀ ZNÁNJA – Film ⇆ Fotografija ⇆ Slikarstvo”
Korigovano radno vreme Umetničkog paviljona Cvijete Zuzorić
subota, 9.12.2023 16.00 – 22.00h
Izložba sadrži uz radove poznatog palestinskog umetnika iz Gaze, rada poznatog kurdskog filmskog reditelja, poznatih belgijskih i francuskih vizuelnih umetnika, jugoslovenskih kino-amatera (po pozivu, uključujući prve filmove S.Šijana i S. Dragojevića) kao i izabrane lokalne i regionalne umetnike (konkurs)
Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS) u saradnji sa PhD In One Night međunarodnom platformom za estetsko eksperimentisanje i edukaciju svih/ Edicijom Jugoslavija i Laboratorijom Radikalnog Mira (Oranžerije Bierbais/Orangeries de Bierbais) vas pozivaju da još ove nedelje posetIte 86. Protestnu Jesenju izložbu pod nazivom “TAJNĀ ZNÁNJA – Film ⇆ Fotografija ⇆ Slikarstvo”. Izložba je otvorena do 9. decembra 2023. Istog dana u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” će biti dodeljena i nagrada ovogdišnje Jesenje izložbe, kao i završna Protestna žurka pod devizom: “Paviljon je naš” u okviru započetog protesta članova udruženja za potpisivanje ugovora za trajno korišćenje Paviljona, a na kojoj će umetnica Maja Rakočević Cvijanov u nekadašnjem noćnom klubu koji se nalazio u podrumu Umetničkog paviljona izvesti performans i predstaviti svoj rad.
Izložba okuplja čak 57 izuzetnih umetničkih dela, obuhvatajući različite medije, stavljanjem akcenta upravo na indisciplinarnost / poetiku znanja (Ransijer/ Rancière). U pitanju su dela talentovanih umetnika iz Srbije i inostranstva, uključujući i nekoliko anonimnih stvaralaca. Ono što posebno ističe ovogodišnju Jesenju izložbu jeste njen sveobuhvatan karakter.
Koncept izložbe razvijen je u saradnji Umetničkog saveta ULUS-a sa međunarodnim timom kustosa okupljenih oko međunarodne platforme za estetsko eksperimentisanje i edukaciju svih “Phd In One Night” koju predstavljaju Ivana Momčilović, Kaja Erdinc (Kaya Erdinç) i Elizabeta Cukaro (Elisabetta Cuccaro).
Prema temeljnom istraživanju koje potiče iz 1964. i objavljeno je u časopisu The Art Bulletin, čuveni slikarski majstor Johanes Vermer koristio je kameru opskuru u procesu stvaranja svojih dela. Sličnu teoriju iznosi i priznati umetnik Dejvid Hokni (David Hockney) u svojoj knjizi „Tajno znanje: Otkrivanje izgubljenih tehnika starih majstora“ (2001), istražujući slikarske tehnike starih majstora poput Engr-a (Jean-Auguste-Dominique Ingres), Velaskez-a (Diego Velázquez), Karavađa (Michelangelo Merisi il Caravaggio).
Jesenja izložba teži da rasvetli ove veze i inspiracije između umetnosti pokretnih slika, statičnih slika i fotografskih ostvarenja. Kroz hipotezu indisciplinarnosti i preplitanja teritorija saznanja, izložba poziva na avanturu preplitanja filmskog kadra, tehnika fotografisanja i filmsko-fotografskog ambijenta koji su neosporno uticali na razvoj slikarstva i drugih vizuelnih umetnosti.
Ova izložba takođe istražuje koncept indisciplinarnog znanja, naglašavajući povezanost različitih disciplina i teritorija “znanja umetnosti” kao alata emancipacije, kao i umetnosti spram amaterskog (strastvenog) eksperimentisanja u njoj.
Izložba okuplja odabrane radove sa otvorenog poziva za umetnike ULUS-a koji su se odazvali svojim radovima na predložene teme, kao i pozvane međunarodne umetnike po izboru kustoskog tima. Tema indisciplinarnosti dovodi do sagledavanja mreže odnosa izvan disciplinarnih ograničenja, kao i nacionalnih granica.
Za biografije kustoskog tima, vise o pozivu izlozbe i detaljnom spisku izlagača pogledajte ovde.
Za biografije umentika izabranih na konkursu, pogledajte ovde i ovde
Reč kustosa:
U vreme i dalje krvoločnih ratova na planeti Zemlji, namera nam je bila da istražujemo tokove mira radeći na efektima mira koji indisciplinarne i “nemoguće” veze mogu da proizvedu na Sve(s)t .(…) Uobičajena podela na discipline znanja održava status separacija i limitacija u svetu već postojeće podeljenosti, što nužno navodi na potragu izlaza ka oslobođenom odnosu prema znanju, uvrštavanju umetnosti u porodicu znanja kao i emancipatornom povratku amaterskom, strastvenom odnosu prema (sa)znanju čije je ova izložba nadamo se jedan skromni deo.
Postulat izložbe je da indisciplinarne migracije koje povezuju na prvi pogled udaljene teritorije (sa)znanja i praksi zbližavajući ih i okrećući ih naopačke, mogu da unaprede postojeći sistem vrednosti u zajedničkom svetu – izmeštajući ustaljena mesta govora i mišljenja, doprinošenjem tako mikro rekonfiguracijama i mikro transformacijama dominantnog sistema, a pre svega poljuljavanjem dominantnog koncepta profesionalizacije, ekspertnog znanja i uskih hiper specijalizacija koje uvek polaze od aksioma separacije i sveprisutnog moralizatorstva : postoje oni koji (sve)znaju i u ime toga izdaju upute i pravac, i oni koji zbog pretpostavljenog “neznanja” ispunjavaju zadatke i vizije pretpostavljenih sveznajućih. Drugim rečima, postoji večna separacija između onih koji pretpostavljeno znaju i mlisle, i onih koji izvršavaju tuđa mišljenja
Uloga umetnosti u takvom svetu podela može da bude ništa drugo do oslobađajuća i emancipatorna, što čini da nužno polazimo od Lotreamonovske (Isidore Lucien Ducasse- Lautréamont) hipoteze da će “poeziju pisati Svi” ( a ne samo Jedan), opevanu i od strane pesnika Branka Miljkovića.
Zato ova izložba spaja u liniji radikalne jednakosti, sa jedne strane, vrhunski priznate svetske umetnike (Sophie Ristelheuber koja se bavi pejzažima promenjenim ratom i katastrofama); Taysir Batniji palestinski umetnik iz Gaze koji se bavi poetskim arhivama svog rodnog grada u nestajanju; Sara Vanagt, istoričarka i vizeulna umetnica koja se bavi u svojim mikro-intervencijama istorijom slike i vraćanju slici pogleda deteta/ amatera; Erol Mintas kurdski filmski reditelj i nagrađivani vizuelni umetnik; Xavier Löwenthal, poznati belgijski umetnik i urednik eksperimentalne izdavačke kuće 5C koja se bavi diverzijama na poznate narative u kojima prepoznaje elemente rasizma i nejednakosti, a koja je takođe zastupljena na izložbi. U nastavku istog niza izlozba okuplja, po pozivu, anonimne umetnike i amatere kao i lokalne umetnike članove Ulus-a ili ne koji su se odzvali konkursu izložbe “ Tajna znanja”.
Hvala svima na ovoj avanturi kolektivne inteligencije!
Bierbais (BE), Deventer (HOL), Houthem St. Gerlach ( HOL), 4.12. 2023.
Ivana Momčilović, Kaja Erdinc (Kaya Erdinç) i Elizabeta Cukaro
(Elisabetta Cuccaro) za PhD In One Night i protestnu izložbu “Tajna Znanj4a”