Otvaranje:
Galerija ULUS
EVERYTHING YOU TOUCH / Zoran Dimovski
Radovi su nastali 2022 i 2023. godine. Svi radovi 2022-23. godine odnose se na politički domen. U fokusu su mesta moći. Atmosfere enterijera arhitektonskih objekata zgrada u kojima se odvijaju parlamentarne aktivnosti. Razmatrana su umetnička dela u tim centrima odlučivanja.
“The Object” je prvi rad iz serije 2023. godine. Predstavlja crtež skulpturalno-arhitektonskog rada koji se nalazi u holu zgrade Saveta evrope u Briselu. “Silk Smoke” 2023. je konverzija rada koji se nalazi u zgradi kineskog parlamenta Hall of the People. “Everything You touch” 2023. predstavlja tamnu stranu meseca koju je prvi put fotografisao 26. Oktobra 1959. godine ruski satelit Luna 3.
Radovi imaju komponentu instalacije. Svi radovi su većih dimenzija oko 210 x 500 cm. Noseći medijum je paus papir tretiran po celoj površini kineskim crnim tušem. Za crtež po toj podlozi korišćena je bela olovka u boji.
Zoran Dimovski je rođen 1966. godine u Beogradu. 1988. upisao Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu. Diplomirao je 1993. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Postdiplomske studije završio 1995. Od godine predaje na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu.Doktorske studije završio 2017. godine na FLU. Od 1989. učestvovao je na brojnim internacionalnim izložbama i priredio je 25 samostalnih izložbi.
O izložbi
Kroz velike formate monohromatskih prizora, posetioca obuhvata i ućutkuje osećaj zatečenosti. Svedeni na pojedinačne motive, radovi izgledaju skoro kao apstrakcije čija je funkcija čisto dekorativna. Međutim, preispitivajući taj izbor otkriva se kako oni svedoče širem polju društvenog uticaja. Dimovski kroz postupak manuelno zahtevnog nanošenja linija prevodi njihov univerzalni značaj, koga hvata i koncentriše u galeriji. Svaki od radova je zasebna misterija i na različite načine razlaže te teme i kopa ispod površine.
Kroz “Everything You Touch” se u kulurološki značajan prizor mračne strane meseca učitava sloj značenja kroz tekst, koje se ostavlja publici da dešifruje.
Na “Silk Smoke” radu se u prvi plan stavlja pozadina kojom se prikriva prvobitan sadržaj sa hola kineskog parlamenta. Na taj način se njegov značaj u isto vreme briše i ističe. Jedina stvar koju ističe taj kič je njegova upotreba, za koju je možda jedino taj stil adekvatan.
Rad “The Object” se iz neupečatljivog arhitektonskog obrasca pretvara u simbol moći kroz projektovanje uticajnih ljudi koji su pred njim ovekovečavali svoje prisustvo u Savetu Evrope u Briselu. Taj objekat je umetniku i publici nepristupačan, ali se njegovim isticanjem i sastavljanjem stvara utisak proširenog prostora i nastojanje da se na njega nadoveže.
Isti postupak nadovezivanja listova se u narednom radu “Tearing US Apart” upotrebljava sa potpuno drugačijim efektom. Svaka država “Sjedinjenih” Američkih Država je izdvojena na način koji asocira i na anatomska seciranja. Izborom da se države grupišu u dve celine se ističe politička polarizovanost koja služi kao još jedan sloj arbitrarnosti njihove razjedinjenosti koji prevazilazi granice nacrtane na mapi.
Prvi put izložena instalacija “Interrogation Room” poziva publiku da se fizički udube u rad tako što bi prisustvovali ambijentu okruženom istim papirom. Iako je uloga publike u toj instalaciji aktivna, svrha njenog uključenja ostaje ambivalentna i to je jedna od glavnih pitanja koje je njima upućeno kad se postave u istovetnu poziciju procenjivača izložbe, ali ostavljajući trag za sobom i sami postajući eksponiran rad.
Od početka do kraja se u ovim jednostavnim radovima se prožima pitanje uloge koju umetnost ima u tumačenju svih ovih fenomena. Kolažnim postupkom se nagoveštava proces traganja i sastavljanja narativa. Sveden kolorit na crno i belo je ujedno način prikazivanja pojednostavljenog morala, ali i vraćanja elementarnijim likovnim izražajnim sredstvima.
U obradi forme nema pretenzije, već se sa minimalnom količinom poteza čitav postupak čini vidljivim. Tako se stiče utisak iskrenog hvatanja trenutka i ideje, gde je niz linija nesputano tekao, čemu dodatno ide u prilog težina sa kojom bi se te linije na ovom papiru brisale.
Autor teksta: Viktor Cvejić
Izbor samostalnih Izložbi:
-
- Beograd, Galerija KCB, slike 1990–1994.
- Beograd, Salon muzeja savremene umetnosti, radovi 1996–1998.
- Beograd, Galerija FLU „Generator oblika 20001“
- Beograd, Remont galerija (T. Ostojić , D.B. Krgović ,Dimovski) radovi poslednje dekade
- 2004. Pančevo, KCP galerija savremene umetnosti, “Oversampling”
- Sopot, Galerija kulturnog centra Sopot, “Program 1990”
- Beograd, Galerija Magacin, radovi 2013–2014.
- Smederevo, Muzej Smedrevo, Galerija savremene umetnosti
- Beograd, Galerija KCB „Gift“
- Užice, Galerija Reflektor
Izbor Internacionalnih grupnih izložbi:
-
- Lima (Peru) Internacionalna izložba crteža
- Varna (Bugarska) Internacionalni bijenale grafike
- Edinburgh (Škotska) „Print makers gallery“, izložba grafike
- Kanagawa (Japan) Internacionalna nezavisna izložba grafike
- Krakow (Poljska) Internacionalni trijenale grafike Intergrafia 97
- Olofstrom (Švedska) Četvrti internacionalni bijenale male grafike
- Ljubljana (Slovenija)Internacionalni bijenale grafike
- Biella (Italija) Internacionalni bijenale grafike
- Beč (Austrija) „Stop the violence“, izložba plakata i radova
- Venecija (Italija) Venecijanski bijenale, Aperto, Prissoners Of War
- New York (USA) Lower Eastside Printshop, „Print Line“
- Taipei (Taivan) Internacionalni bijenale crteža i grafike
- Kochi (Japan) Internacionalni trijenale Grafike
- London (Engleska) Morley Gallery, “Crossing the border”
- Pančevo Internacionalni bijenale vizuelnih umetnosti
- Stockholm (Švedska) Grfiska Sallskapets galleri “Belgrade – Stockholm”
- Varna (Bugarska) Internacionalni bijenale grafike
- Tel Aviv (Izrael) International Young Art
- Moskva (Rusia) International Young Art
- Amsterdam (Holandija) International Young Art
- Tokyo (Japan) Internacionalni trijenale grafike malog formata
- San Francisco (USA) ATA (Artists Television Access) video works
- Pasadena (USA) PMCA, Pasadena Museum of California Art video works
- Bergen (Norveska) Landmark kunsthalle, video works
- Lisabon (Portugal) Centro Portuguese de serigrafia “Meetings in Belgrade”, izložba grafike
- Houston (USA) Academy of Fine Arts Houston izložba fotografije
- Jalovik Internacionalna likovna kolonija